directeur van Fortron
Robert Hompes, directeur van Fortron, pleit voor erkenning van glasbewassing en gevelonderhoud als expertise. “Je moet als opdrachtgever willen weten wie er aan je gevel hangt. Glasbewasssing en gevelbehandeling zouden namelijk meer moeten zijn dan alleen een getal in een aanbesteding.”
Lees verder
Hompes komt tot zijn spijt nog vaak tegen dat glasbewassing en gevelonderhoud niet als aparte expertise worden aanbesteed. “Vaak is het onderdeel van een algemeen schoonmaakcontract, waarbij geen omschrijving van de uitvoering van de werkzaamheden gevraagd wordt, maar alleen een vierkantemeterprijs. “Ik snap dat opdrachtgevers vanuit inkoop wellicht niet meteen denken aan glasbewassing en gevelbehandeling, aangezien dit vaak maar een klein percentage van het totale aanbestedingsbedrag is. Toch zou ik als opdrachtgever willen weten hoe een aanbieder omgaat met de risico’s die werken op hoogte met zich meebrengt. Glazenwassen en gevelbehandeling zijn in Nederland immers nog steeds beroepen met één van de hoogste arbeidsrisico’s.”
Daarbij komt een andere, ook zeer belangrijke reden. Esthetisch onderhoud grijpt nu eenmaal in op technisch onderhoud. Hompes: “Het één heeft grote invloed op het ander. Als je bijvoorbeeld minder vaak glasbewassing en gevelbehandeling uitvoert, heeft dat gevolgen voor de degradatie van het glas en de gevel. Het goed en regelmatig reinigen en behandelen, kan inslijten van vuil en daarmee schade aan gevelmaterialen voorkomen. De frequentie en methode moeten worden afgestemd op de ligging van een gebouw. Bij een gebouw aan zee bijvoorbeeld, moet rekening gehouden worden met de invloed van zout. Of een gebouw langs een spoor, kan te maken hebben met vliegroest, oftewel in de omgeving aangevoerde kleine roestdeeltjes. Een niet goed afgestemde frequentie van esthetisch onderhoud, heeft zonder twijfel gevolgen voor de technische staat van de gevel.”
De uitvoering van glaswas- en gevelreinigingswerkzaamheden zijn bij uitstek hét moment om de gevel te observeren. “Glazenwassers kunnen als geen ander aangeven als bijvoorbeeld beplating loshangt of dat er corrosievorming is bij bevestigingspunten. Zij werken immers dicht tegen de gevel aan en komen op moeilijk bereikbare plekken. We hebben een app om deze gebreken in kaart te brengen. Via die app, genaamd Quick Scan, komen foto’s met de gebreken bij onze rayonmanager. Die kan op basis van deze scan een rapport opmaken voor de gebouwbeheerder. Onze gevelinspecteur kan een gebouwinspectie verrichten, mocht daar noodzaak toe zijn. En uiteindelijk kunnen we onze monteurs het euvel laten verhelpen.”.”
De Fortron-directeur noemt in dit kader ook het VMRG Keurmerk. “Gebouweigenaren zijn met dat keurmerk verzekerd van de kwaliteit van ramen, deuren en andere gevelmaterialen. In een standaardcontract dat de VMRG beschikbaar heeft, staan de eisen vermeld die daarbij horen. Daarin staat ook duidelijk dat corrigerend of degradatiebeperkend onderhoud moet gebeuren, wil men aanspraak maken op garantiebepalingen. Iets verderop op de website www.vmrg.nl stelt het keurmerk dat door het uitvoeren van regelmatig esthetisch en technisch onderhoud aan de gevel, onder normale omstandigheden de levensduur van tientallen jaren haalbaar is. De directeur: “Het loont dus om een specialist in glas en gevel in te schakelen.”
Hompes vraagt opdrachtgevers glas en gevel apart aan te besteden. “Als een apart perceel met een eigen aanbesteding, losstaand van het algemene schoonmaakcontract. In dat contract kun je vragen naar hoe opdrachtnemers omgaan met veiligheid, met de duurzame inzetbaarheid van medewerkers, transport en reinigingsmiddelen en het borgen van de levensduur van het glas en de gevel.”
Hompes brengt diverse innovaties in glas en gevel aan bod. “We zijn binnen ons bedrijf bezig met het verder ontwikkelen van een mechanische wastelescoop. Die hebben we vorig jaar op de Vakbeurs Facilitair laten zien. Met die wastelescoop ontlasten we glazenwassers nóg meer dan we nu al doen met het Waspak, een ergonomisch harnas voor glazenwassers.” Daarnaast gebruikt het gevel- en glasbedrijf een Façade Brush, een grote borstel, die onder een hoogwerker is aangebracht. Vergelijkbaar met het principe van een autowasstraat. “Een mooie innovatie om gevels mee te reinigen.” Als laatste vertelt de directeur ook over een robot die het bedrijf kan inzetten voor het schoonmaken van de binnenzijde van ramen. “Daar zijn we mee aan het experimenteren. Het is eigenlijk een hulpmiddel voor de glazenwasser. De robot werkt volledig binnen de kozijnen en zuigt zich vacuüm vast aan de binnenkant. Handig voor moeilijk te bereiken plaatsen.”