Wat zijn de trends in schoonmaak voor 2023? Het zal je niet verbazen dat dat vaak gaat over duurzaamheid en digitalisering. Maar ook over de krapte op de arbeidsmark en hoe je medewerkers kunt boeien en binden aan jouw schoonmaakorganisatie. Ooit heb ik een keer een beleggingsgoeroe aangehoord die zei ‘the trend is your friend’. Daarmee wilde hij maar aangeven dat je je niet van dag tot dag op individuele aandeeltjes moet blindstaren, maar een trend moet pakken. Om daar met overtuiging bedrijven bij te zoeken wiens aandelen beleggingswaardig zijn. Daar zit een kern van waarheid in. In de waan van de dag hebben we de neiging de rode draad te verliezen en kijken we niet wat de ontwikkelingen zijn. Bijvoorbeeld bij klanten die duurzaamheid ineens hoog in het vaandel hebben en hun aanbestedingen daarop aanpassen.
Wie een trend als digitalisering links laat liggen, merkt wellicht ineens dat zijn offertes vanwege al het handwerk duurder uitvallen dan die van de concurrent. In dat licht is ook het artikel over robotisering in dit magazine aan te raden. Robots kunnen meer dan je denkt, is de boodschap. Als deze in de praktijk maar goed worden ingebed. Ook het advies om robots niet alleen als een visitekaartje in te zetten, komt aan. Want dan is het robottraject gedoemd te mislukken. Zo’n robot is dan voor even mooi voor de bühne, maar biedt in het echt geen toegevoegde waarde. Dat doet me dan weer denken aan één van de eerste schoonmaakrobots en het verhaal van de testfase. De robot werd in een gymzaal gezet, maar schoonmaakmedewerkers saboteerden het geheel. Uit angst overbodig te worden. Die tijd zijn we voorbij, maar duidelijk wordt uit het verhaal wel dat je volop aandacht moet hebben voor implementatie in de praktijk.
Daarbij is het niet mens of machine. Maar mens en machine. De mens wordt eigenlijk nog belangrijker. Om operator van de robot te zijn, maar ook om daarnaast andere taken te kunnen oppakken. Het vervolg moet dan zijn dat er meer aandacht voor de mens komt, de schoonmaakmedewerker. Via opleiding, via trajecten waarin diens vitaliteit aan bod komt en via aandacht van leidinggevenden. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: door digitalisering en robotisering komen de schoonmakers nog meer centraal te staan. We hebben, om de krapte tegen te gaan, mens en machine hard nodig. En dus zul je harde en zachte competenties moeten hebben om met de ontwikkelingen mee te gaan. Daarbij hoeven we niet bang te zijn dat de schoonmaak verdwijnt. Integendeel. Schoonmaak, in al zijn facetten, blijft. Voor eeuwig. Het is alleen de manier van aanpakken die verandert. Daarom is het zo belangrijk trends in de gaten te houden. Je blijft er up-to-date door en je voorkomt dat jouw schoonmaakbedrijf uit de tijd raakt. Want dat moet je echt niet willen.
Ronald Bruins,
Hoofdredacteur Service Management
We zien dat je een verouderde browser hebt. Eentje die niet goed om kan gaan met HTML5.
Dit magazine is gemaakt met Magzmaker, het online magazine cms, dat gebruik maakt van moderne technieken gebaseerd op HTML5. We hopen we dat je de laatste versie van Internet Explorer, Google Chrome of Mozilla Firefox kunt installeren. Dat zijn browsers waarmee je dit magazine probleemloos kunt bekijken.
Download de laatste versie van Internet Explorer hier.
Download de laatste versie van Firefox hier.
Download de laatste versie van Chrome hier.