Dit was Interclean Amsterdam 2022

Lees verder 


 
Na vier jaar zonder fysieke Interclean, mochten we van 10 tot en met 14 mei ein-de-lijk weer los. De RAI Amsterdam opende haar deuren voor 25.886 schoonmaakprofessionals uit 125 landen. Zij konden langs de 669 exposanten en naar de vele lezingen, demonstraties en presentaties. Want gedurende die vier dagen was er héél veel te zien en te beleven, allemaal over schoonmaak en hygiëne. De redactie van Service Management was erbij en deelt graag hun ervaringen met jou.

 

Tekst: Ronald Bruins, Paula Jansen en Anoek van der Riet


Dag 1 Interclean:

minder bezoekers, meer tijd voor ‘goed gesprek’ 

Dag 2 Interclean:

facilitaire datastandaard heeft wereldwijde potentie

Dag 3 Interclean:

Interclean vereiste het maken van keuzes 


Dag 1 Interclean:

minder bezoekers, meer tijd voor ‘goed gesprek’

 

De eerste dag van de Interclean, 10 mei 2022, stond in het teken van de uitreiking van de innovation awards, een ronde tafel over duurzaamheid en de eerste nieuwigheden die bezoekers konden bespeuren. Waaronder veel robots. Heel veel robots.

Interclean verslag_953

 De winnaars van de Amsterdam Innovation Award

Er zijn dit jaar weliswaar minder hallen op de Interclean, maar dat de kwaliteit van het bezoek is toegenomen. Zo zijn de paden breder en zijn er meer ruimtes gebruikt voor eethoekjes. Aziaten worden node gemist, maar daar staan veel bezoekers uit Europa tegenover. Exposanten constateerden in elk geval dat ze ruimte hadden voor ontvangst, waar dat bij eerdere edities moeilijk was vanwege de drukte.

 

Uitreiking Amsterdam Innovation Awards

Service Management begon de dag bij de uitreiking van de Amsterdam Innovation Awards. Daar grepen de Nederlandse inzendingen Spectro, met zijn Ecodos Dosage, en Consensus Group, met hun sprayfles met ozonwater, naast de prijzen, maar ze namen toch maar mooi een nominatie mee naar huis. Daarmee kom je als leverancier op menig shortlist van schoonmaakbedrijven te staan. Essity, Gausium, Ancore en Alani wonnen in hun categorieën. Overall winnaar was Essity (bekend van Tork) met niet alleen haar duurzame doeken maar vooral ook duurzame bedrijfsvoering, doorgevoerd door de hele keten. De keuze van de bezoekers, de Visitors Choice Award, ging naar de lichtgewicht rugstofzuiger van Kärcher.

 

Schoonmaakdrone voor gevels

In hal 5 ook een nieuwe innovatie die opzien baarde, de schoonmaakdrone onder de naam Clean Copter om gevels schoon te maken. Iets verderop ook de nieuwe versie van de hyCleaner, een robot om zonnepanelen mee schoon te maken. Die heeft nu een slangsysteem dat op het dak kan worden bevestigd, waarna de operator het geheel met een afstandsbediening bestuurt. De robot onthoudt wat er is gedaan en kan dit daarna nog een keer doen en invullen. Ben Clibbery van het van oorsprong Amerikaanse Rubbermaid liet zien wat zij in petto hebben. Allereerst een dispenser voor foam met een zonnepaneel die op daglicht, maar ook op kunstlicht zijn werk blijft doen. Daarbij kwam de robuuste afvalbakken voor, zoals Clibbery het noemde, high end-kantoren.

Klein versus groot


Meer robuuste rugstofzuiger

Makita had zijn draagbare en draadloze rugstofzuiger aangepakt en meer robuust gemaakt. Daarnaast komt deze nu met een 40 volt batterij die meer zuigkracht of een langere werking kan geven. De batterij kan in meerdere machines van Makita gestoken worden, bijvoorbeeld de nieuwe XGT-stofzuiger die dus geen stekker heeft. “Ook daar zonder dat de schoonmaker aan zuigkracht verliest”, aldus Ernst-Jan Karels van Makita.

Kleine schrobzuigmachine op batterijen

Dat batterijen een enorme stap voorwaarts hebben gemaakt, constateerde ook Rogier Moorman van Numatic. Hij liet een range producten op batterijen onder de naam NX zien. Ook daar zijn die batterijen weer bruikbaar op diverse apparaten. Daaronder zelfs een kleine schrobzuigmachine, de TTB3045NX. De batterijen zijn ook terug te vinden in 244NX, een tegenhanger van de i-mop van i-team Global. “Deze doet het erg goed bij klanten”, aldus Moorman. “Ook omdat je deze tweeschijfsmachine rechtop kunt neerzetten.”

Moorman liet ook de Multi-Matic mopwagen zien die bijna een werkwagen mag worden genoemd. “Daar zit deze dicht tegenaan ja”, beaamde Moorman. “Het is bedoeld als een compacte trolley met een mopsysteem en mogelijkheden om extra emmers mee te nemen en om afval te verzamelen.” Als laatste toonde Moorman de steelstofzuiger van Numatic die is over komen waaien uit de consumentenmarkt. “Bedoeld om even snel wat afval op te zuigen, spot cleaning dus.”

Interclean verslag_954

Robots, robots en nog eens robots

Het aantal robots dat op de Interclean te zien is, moet zijn verdrievoudigd. Zo kwam I-team Global met de Cobotic 1700 stofzuigerrobot en de Cobotic 65 autonoom opererende schrobzuigmachine. Deze kan volgens i-team Global ook autonoom door gebouwen heen navigeren. Gausium (voorheen Gaussian Robotics) kwam met de opvolger van de Scrubber 50 Pro die een van de innovation awards in de wacht sleepte. En dan waren er onder andere nog robots van United Robots en van Metabots. Is het de doorbraak van de robots in het schoonmaakwerk van alledag? Dat valt nog te bezien, ook gezien de kosten van dergelijke robots. Die kosten al gauw meer dan 20.000 euro. Maar dat er ontwikkelingen zijn en dat deze snel gaan, valt uit al het robotgeweld op te maken. Waarbij gevels door drones worden schoongemaakt, schrobzuigmachines zelf de lift kunnen nemen en er kleine, minder dure cobotjes worden gepresenteerd.

Interclean verslag_955

Rondetafel over duurzaamheid

Wie robots en digitalisering zegt, zal ook dat andere woord in de mond moeten nemen: duurzaamheid. Het lijkt wel of geen enkele productontwikkeling aan die trends kan ontkomen. Reden voor Service Management om over duurzaamheid een rondetafel te organiseren tijdens de beurs. Hamvraag daar was hoe schoonmaakbedrijven daadwerkelijk duurzaamheid tot aan de werkvloer zouden kunnen oppakken. Marcel in het Veld, CEO van Hygeniq, had eerder een schoonmaakbedrijf. Hij vond dat de tijd van mooie plannen voorbij moet zijn. Er is volgens hem actie nodig, te beginnen bij het gebruik van ecologische schoonmaakmiddelen. “Die ook nog eens de gezondheid van de schoonmaker sparen."

Grondstoffen uit afval

Jolanda Both, Commercieel directeur Hago Nederland, vertelde dat ze niet onder duurzaamheid uit kan, al zou ze dat willen. “In tenders wordt dit meer en meer als eis neergelegd. Wij vinden het dan fijn dat we samen met de opdrachtgever de zoektocht aangaan. Waar kunnen we gezamenlijk de meeste impact hebben?” Als laatste kwam ook Cor Gerritsen, medeoprichter en voorzitter van de Zero Waste Foundation aanbod. Hij hamerde op regelgeving vanuit de Europese Unie die ervoor zorgt dat we wel circulair moeten opereren. “Maar er kan ook veel meer met grondstoffen die we nu afval noemen, maar die we prima een tweede of derde leven kunnen geven. De noodzaak daarvoor neemt toe naarmate grondstoffen schaarser worden.”

 

Afscheid van afzwaaiende beursmanager

Aan het einde van de dag namen exposanten, bekenden en vrienden afscheid van de afzwaaiende beursmanager Rob den Hertog. Na zestien jaar Interclean houdt hij het voor gezien en treffen we hem alleen nog als jurylid van de Innovation Awards. Eerder gaf hij tegen Service Management al aan waar hij het meest trots op was. “Ik denk de groei die we hebben kunnen doormaken. En op de innovatie in de schoonmaak die we een platform hebben gegeven. Denk aan het innovatie lab dat groter en groter is geworden, maar ook alles rondom management en mobility waar we als Nederlanders goed in zijn. Dat was een hoekje bij de trap en is inmiddels een meer dan volwaardig onderdeel van de beurs geworden. Uiteindelijk kwam er segmentatie in de beurs, waardoor bijvoorbeeld partijen in het washroom-segment bij elkaar staan. Zodat je als bezoeker precies weet waar je heen moet. Voor exposanten is het ook prettig: je weet dat de bezoekers in de betreffende hal ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw categorie.”


Dag 2 Interclean:

facilitaire datastandaard heeft wereldwijde potentie

 

Dag twee van de Interclean, woensdag 11 mei, was een stuk drukker dan de eerste dag. Als Service Management zagen we talloze innovaties, maar ook gouden ouden voorbijkomen. Zoals het waspak, microvezeldoeken van 100 procent gerecycled plastic en doseersystemen. Maar wellicht het meeste potentie wereldwijd heeft de facilitaire data standaard.

Interclean verslag_956

Buiten, voor de Europahal, bevindt zich de outdoor demoruimte. Daar treffen we weer het ergonomische waspak dat niet nieuw is, maar wel kundig werd gedemonstreerd door uitvinder Fred de Ridder. Zijn waspak is tegenwoordig onderdeel van het grote i-team Global uit Eindhoven.

Interclean verslag_957

Gerben Derkman laat de microvezeldoek gemaakt uit 100 procent gerecyclede plastics zien.


64 PET-flessen

In de stand van Wecovi vertelde Gerben Derkman dat het hen gelukt was om een microvezeldoek van 100 procent gerecycled polyester te maken. Daar is veel onderzoek en ontwikkeling aan voorafgegaan, vertelde Derkman. De doeken zijn tot 500 keer wasbaar. “Voor het produceren van 1 kilo doek worden maar liefst 64 PET-flessen gebruikt.” Hij wees ook op een nieuwe door Wecovi in de markt gezette heuptas. “Daarmee heb je, bijvoorbeeld in hotels, al je schoonmaakmaterialen bij de hand.” Eyecatcher was wel de Bubble Flush, waar Service Management al eerder over schreef. Trillingen creëren in de wc-pot kleine krachtige luchtbellen in het water die uiteindelijk met kracht imploderen om zo kalk en aangehecht vuil te verwijderen.

Samen met leveranciers optrekken

Het Facility Inspiration Event verhaalde vooral over duurzaamheid, digitalisering en heel specifiek over robots. Christel Simmelink, contractmanager facilities bij Waternet, ging in op hoe zij vanuit de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties hun duurzame doelen bepaalden. “We willen in 2025 zo circulair zijn als mogelijk. Daarvoor moet we een gids, een roadmap, maken. Welke stappen moet ik zetten om dat doel te bereiken? Houd daarbij rekening met Europese wet- en regelgeving die het bijvoorbeeld verbiedt om geen plastics weggooivoorwerpen zoals borden en bestek te hebben.” Ze gaf aan dat er talloze manieren zijn om de vooruitgang te meten. “Levenscyclusanalyses van producten bijvoorbeeld, maar ook CO2-meetinstrumenten.” Simmelink benadrukte het belang om samen met leveranciers op te trekken om duurzame doelen te bereiken. “Het afvalbedrijf moet bijvoorbeeld meer afvalstromen verwerken als je beter gaat scheiden.” Als laatste riep ze op om na de eerste fase een pilot door te zetten en deze schaalbaar te maken. “In plaats van weer naar de volgende pilot te gaan.” Kortom, maak je pilots af.

 

Connect the dots

Stephan Simons van GRIP Facility en Menno van Leeuwen, innovatie-expert, verhaalden over data gedreven prestatiemanagement. Waarbij eigenlijk opdrachtgever, schoonmaakbedrijf en schoonmaakadviesbureau in één platform via internet zouden moeten kijken. Om te zien waar verbeteringen zitten in het schoonmaakwerk of om het contract te managen.

Simons: “Ik schat in dat 50 procent van de schoonmaakbedrijven wel voor een zeker deel gedigitaliseerd is, maar dat 60 procent nog vooral e-mail gebruikt om extra werk te registreren. Ik denk dat 90 procent van de schoonmaakbedrijven nog zijn calculaties in Excel doet.” Wie één platform gebruikt, zou kunnen kijken of de uitvoering ook in lijn met de afspraken in het contract is. Daar zou dan ook nauwkeurige extra werk kunnen worden vastgelegd. Inzichtelijk voor alle betrokken partijen. “Connect the dots”, aldus Van Leeuwen.

Interclean verslag_958

Interactie tussen robot en mens

David Abbink, professor in interacties tussen robots en mensen (TU Delft), vertelde dat veel robots niet worden ontworpen samen met de gebruikers, in dit geval de schoonmakers. Robots kunnen vaak maar één taak heel goed, vooral als deze taken al virtueel zijn. “Enen en nullen. Bijvoorbeeld schaken tegen Kasparov of een spel spelen op de spelcomputer. Dat is rechttoe rechtaan, maar dat is wat anders dan een open omgeving waar je heel veel situaties kunt tegenkomen.” Fysiek werk compleet robotiseren in open omgevingen is volgens hem dan ook niet aan de orde. Hij ziet meer in de interactie tussen mens en robot, cobots dus. “We zullen dus ook robots samen met schoonmakers moeten ontwikkelen om te zien waar deze hen het beste kunnen helpen.” Hij vertelde open te staan voor partijen uit de schoonmaakindustrie die in zijn werkplaats zouden willen testen.

 

Op drie systemen

Door naar de exposanten. Victor van der Maas, accountmanager bij QWIKR Professional, liet de vlakmopdoek zien die op drie verschillende systemen aangebracht kan worden. “Een nieuw systeem is dus niet nodig. De Q-Mop past op verschillende systemen zoals: velcro, pockets en flaps. De Q-mop heeft HACCP-kleurstrips om kruisbesmetting te voorkomen. De mop laat slechts een dunne waterfilm achter waardoor de vloer snel droog is. Door de sneller drogende vloer, wordt het risico op valpartijen verkleind.”

Interclean verslag_959

Rob Stokkel en Cochèl ter Schure tonen de Cobi 18.


Compacte autonome schrobzuigmachine

Bij ICE Robotics toonden Rob Stokkel en Cochèl ter Schure de Cobi 18, een compacte autonome schrobzuigmachine die beschikbaar is via een all-inclusive abonnement. Cobi 18 is speciaal ontworpen voor het schrobben van harde vloeren. Na één keer opladen en vullen, zou de robot er voor 90 tot 120 minuten tegenaan moeten kunnen. “Hij is ook compact en wendbaar, geoptimaliseerd voor het reinigen van krappe ruimtes en langs de randen.” Stokkel beaamde dat de Interclean liet zien dat kleine robots in trek zijn, in combinatie met een lease- of huurcontract. Hij vertelde ook dat ICE en Softbank niet meer samenwerken, maar dat Softbank wel de robotstofzuiger Whizz in Europa blijft aanbieden.

Doseersysteem van Spectro

Bij Spectro bracht Patrick Vioen het doseringssysteem onder de aandacht. Dat doseersysteem genaamd Easy 3.0 is gekoppeld aan het internet, zodat een schoonmaakbedrijf of een schoonmaker precies kan zien hoeveel er wordt verbruikt. Maar ook, belangrijker nog, kan zien wanneer het systeem bijgevuld moet worden. Ook toonde hij de doseerfles die genomineerd was voor een Innovation Award, gemaakt van 100 procent gerecycled plastic. “De Ecodos Doseerfles is gemaakt van 100 procent PCR-kunststof. PCR staat voor Post Consumer Regrind en is plastic dat is ingezameld uit consumentenafval.”

 

Lancering Facility Data Standaard

Service Management ging snel verder naar de lancering van de Facility Data Standaard (FDS). Deze is bedoeld om de diverse systemen van leveranciers, softwarepartijen en schoonmaakbedrijven met elkaar te laten praten. FDS heeft nu 16 partners, waaronder FacilityApps, CWS, Leviy, Kärcher, Nilfisk en Vileda, om dit mogelijk te maken.

Peter Hug van FDS: “Wij willen data tot leven wekken, zodat je conclusies kunt trekken door data te combineren uit verschillende systemen. Daar heb je standaard protocollen voor nodig.” Jill Frey, voorzitter van FDS, heeft zelf een schoonmaakbedrijf. “Ik verwacht dat we uiteindelijk kunnen komen tot een digitale versie van gebouwen, oftewel een digital twin, waar je data bij elkaar brengt uit verschillende systemen. Zodat je in de virtuele versie van dat gebouw kunt zien waar de robot aan het werk is, hoever schoonmakers zijn met hun taken of waar dispensers aangeven dat ze gevuld moeten worden. Dat is het ultieme doel.”

Interclean verslag_960

Pitches van studententeams

Dirk Tuip van FacilityApps is ook bestuurslid van de FDS. Hij kondigde de pitches van studententeams die meededen aan de hackathon aan. Daar probeerden studenten in slechts enkele uren de branche te doorgronden en oplossingen voor de schoonmaaksector te bedenken. De studenten bedachten bonussystemen om van schoonmaak een spel te maken waarin ze cleaning points konden verdienen waarmee ze dan iets leuks zouden kunnen kopen. Weer een ander team verzon een digitale schoonmaak escape room waarin je kunt leren hoe leuk schoonmaak wel niet is. Maar ook schoonmaakkennis zou kunnen opdoen. Uiteindelijk won het team nummer vier dat het systeem van de cleaning points tot in detail had uitgewerkt. Daarmee kwam dag twee tot een einde.


Dag 3 Interclean:

vereiste het maken van keuzes

 

De derde dag van Interclean Amsterdam 2022, donderdag 12 mei, kende een zeer uitgebreid programma. De redactie van Service Management trok met twee man sterk richting de schoonmaakvakbeurs. Want met onder meer het Healthcare Cleaning Forum, Facility Inspiration Event én Schoonmakend Nederland congres op het programma, vroeg deze dag om het maken van keuzes. Of om versterking. Want een rondje langs de exposanten kon ook vandaag natuurlijk niet missen.

Interclean verslag_961

Het Healthcare Cleaning Forum werd georganiseerd in samenwerking met Clean Hospitals en kende een zeer rijk programma dat vrijwel de hele dag in beslag nam. Ons uitgebreide verslag lees je hier:

Healthcare Cleaning Forum benadrukt belang van uitvoerbare schoonmaakprotocollen 

 

Belangrijkste take-aways: omgevingshygiëne in ziekenhuizen en zorginstellingen is enorm belangrijk voor de veiligheid van patiënten. Daarbij gaat het niet alleen om welke producten er gebruikt worden, maar vooral ook om hóe die producten gebruikt worden. Medewerkers moeten ze op de juiste manier, op de juiste plek en op het juiste moment inzetten. Dat vraagt om duidelijke en toepasbare protocollen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

 

Inspiratie bij congres Schoonmakend Nederland

Schoonmakend Nederland ging de hele dag aan de slag. De brancheorganisatie voor de schoonmaak hield haar ALV én het jaarlijkse congres. Het thema van de dag: orde in de chaos. Want als de coronapandemie ons iets heeft laten zien, dan is het wel dat we altijd orde weten te scheppen in tijden van chaos. Het uitgebreide verslag lees je hier:

Congres Schoonmakend Nederland inspireert: “We moeten uit onze comfortzone stappen en ons laten prikkelen 

 

Ook hier een mini-samenvatting: Zonder schoonmaak staat de bv Nederland gewoon stil. Heel Nederland weet dat nu. De vraag op het moment is wel hoe we die schoonmaak draaiende houden. De sector wordt geconfronteerd met een grote krapte op de arbeidsmarkt. Andere belangrijke boodschap is dat er niets slechts is aan goeddoen. En vooral ook dat goeddoen als ondernemer waarde toevoegt voor de maatschappij én je eigen bedrijf.

 

Smart building past zichzelf aan

Op het Innovation LAB in hal 5 was 's ochtends het Facility Inspiration Event, georganiseerd in samenwerking met adviesbureau ATIR. Robert Rosier van The Edge Olympic, een bekende smart building uitgerust met meer dan 1600 sensoren, nam het woord. "Bij een smart building denken veel mensen aan een gebouw dat je met een app kunt controleren. Maar dat is niet de kern", zegt hij. "Een smart gebouw past zichzelf aan aan de huidige omstandigheden en de wensen van de gebruikers." Als voorbeeld vertelt hij dat sensoren zelf de hoeveelheid aanwezigen telt en het CO2-niveau in de betreffende ruimte meet, om vervolgens zelf de ventilatie aan te passen om te zorgen voor een optimale luchtkwaliteit.Ook vertelt Rosier dat het belangrijk is om de beschikbare data te delen met alle partners, zoals schoonmaakbedrijven en cateraars. Zodat ook zij hun processen kunnen optimaliseren op basis van de beschikbare informatie. "Zo zorg je samen voor het beste gebouw. Waarbij je niet zit te wachten op klachten of een melding vanuit de receptie, maar op voorhand de situatie al controleert en afstemt op de behoeften."

 

Alles is mogelijk

Futuroloog Mike van Rijswijk, CEO van The Innovation Playground, drukte de aanwezigen op het hart dat alles mogelijk is. En dat we, ondanks de verregaande digitalisering en robotisering toch vooral het menselijke kapitaal moeten waarderen. "Focus niet op de robots die er nu zijn, want die komen en gaan. Focus op de beschikbare kennis en kijk verder dan wat je nu aan het doen bent." Van Rijswijk legt het regendruppelprincipe uit. Dat is de beweging van het water die ontstaat als twee regendruppels samenkomen. Synergie dus. "Combineer een robot en een drone en je hebt een vliegende robot."

Interclean verslag_962

Hako's volledig eigen robot komt in 2023

Dan nog een klein rondje over de beursvloer. We beginnen bij Hako, waar European Regional Manager Sébastien Filippone ons trots de Scrubmaster B75 laat zien. Deze schoonmaakrobot werd in eerste instantie ontwikkeld voor de Amerikaanse supermarktketen Wallmart en is inmiddels wereldwijd verkrijgbaar. Het uitgangspunt van de robot was de bestaande solide schrobzuigmachine en Hako klopte aan bij softwareontwikkelaar Braincorp om de machine autonoom te maken. Voordeel daarvan is dat de robot ook als 'gewone' opzitmachine te gebruiken is in geval van calamiteiten. Ook showt Filippone de Roboscrub 2023, de gloednieuwe robot die volledig wordt ontwikkeld door Hako zelf. De machine moet halverwege het volgende jaar op de markt komen.

Overzicht over Cleanfix robotvloot met FieldBots

Op de stand van Cleanfix spreken we met Head of Robotics Roger Kaiser. Hij vertelt over het softwareplatform FieldBots waarop je je volledige robotvloot kunt overzien en aansturen, allemaal vanuit de Cloud. Ook aangesloten op FieldBots is de nieuwe S170 Navi; een stofzuigerrobot. Het model lijkt op de apparaten die menig consument thuis heeft rondrijden, maar is aangepast voor professioneel gebruik. De stofzuigrobot kan lange tijd volledig autonoom zijn werk doen, doordat hij zelf naar het docking station terugkeert om op te laden en vuil te lozen. Het opgezogen vuil komt in een verwisselbare stofzak in het docking station terecht, die zo nu en dan wel geleegd moet worden. In FieldBots houd je makkelijk overzicht over waar alle stofzuigers zijn, of ze nog werken, of dat ze misschien vast zitten. Mocht een medewerker of eindgebruiker ergens een verdwaalde stofzuigerrobot tegenkomen, dan kan hij de QR-code scannen die op het apparaat zit en via FieldBots een melding maken, welke automatisch bij de juiste persoon terechtkomt.

DiBo toont elektrisch paradepaardje

De knalgroene JMB-ME en JMB-MG zijn niet te missen op DiBo's stand. Rik Verberne vertelt ons alles over de twee nieuwe hogedruktrailers. De JMB-ME is elektrisch aangedreven, met een krachtige Li-ion batterij. Als je met koud water werkt, dan werk je 100 procent elektrisch. Voor warm water wordt er gebruik gemaakt van milieuvriendelijk CNG-gas. Dat is gemaakt van gerecycled afval. Verberne vertelt trots dat de gemeente Amsterdam maar liefst vier van deze krachtpatsers heeft afgenomen voor de reiniging van sportvelden (denk aan de bankjes en dug-outs). De JMB-MG draait volledig op CNG-gas.

Interclean verslag_963

Verberne showt de elektrische krachtpatser van Dibo.

Italiaans familiebedrijf Fimap trots op GMG Plus

Bij Fimap worden we warm onthaald door marketingmanager Luca Begnini en Key Account Manager Nicola Flores. Vol enthousiasme vertellen ze waar het Italiaanse familiebedrijf waarde aan hecht. Het milieu bijvoorbeeld, net als de operators van de machines én goede relaties met leverancies en klanten. Op de stand staan tal van machines en wanneer we vragen op welke ze momenteel het meest trots zijn, dan lopen ze naar de GMG Plus. Een enorme opzit-schrobzuigmachine speciaal ontwikkeld voor de dagelijkse reiniging van grote oppervlakken. Onder meer de werkbreedte van maar liefst een meter en maximale werkduur van tien uur op een accu, maken hem geschikt voor bijvoorbeeld warehouses, distributiecentra of winkelcentra. Ook kan hij worden ingezet voor parkeergarages, omdat de machine hellingen tot 25% kan poetsen.


Schoonmaken met ozonwater


Interclean verslag

11/14
Loading ...