Openingsbeeld Golden Service Awards

GSA

 

Twaalf kandidaten voor Golden Service Awards naar finale

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, LeidinggevendeSchoonmaakteam en Glazenwasser van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in de running. Eind november wordt bekend wie de winnaars zijn.

Lees verder 

Tekst: Ronald Bruins

 

Golden Service Awards-jury gaat op werkbezoek

De juryleden hebben nu de finalisten gekozen. Na deze ronde bezoeken zij alle genomineerden. Elke kandidaat kan op een bezoek van twee juryleden rekenen. Eind november worden de vier prijzen uitgereikt. Niet alleen de Schoonmaker van het Jaar, maar ook het Schoonmaakteam, de Leidinggevende, én de Glazenwasser van het Jaar worden dan gekroond.

 

Hartverwarmende inschrijvingen

Op basis van diverse criteria werden de kandidaten beoordeeld, waarna de jury drie finalisten per categorie selecteerde om door te gaan. Dat betekent niet dat de afgevallen kandidaten niet goed waren, benadrukt de jury. Integendeel. “Uit de vele en hartverwarmende inschrijvingen blijkt dat er veel toppers in de schoonmaakbranche rondlopen. Ze zijn echt het gezicht van ons vak en we mogen terecht trots zijn op hen.” Na een moeilijke, maar zorgvuldige afweging kwamen de volgende genomineerden uit de bus.

 

 

Schoonmaker van het Jaar 2022


 

Antonio Almeida

Beerco Schoonmaakgroep - Schiemond
Antonio Almeida - Beerco Schoonmaakgroep - Schiemond

Antonio Almeida van Beerco Schoonmaakgroep. 

 

Antonio is toegankelijk, sociaal en zorgt dat het werk altijd op orde is. “Toen ze op locatie hoorden dat Antonio werd genomineerd, waren ze allemaal super enthousiast en trots. Antonio kent het vak. Als hij vrij is, dan regelt hij zelf vervanging. Naast goede prestaties op werkgerelateerd gebied, laat Antonio ook net dat beetje extra zien. Zo wil hij graag zijn sociale bijdrage leveren door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een rondleiding te geven op zijn locatie. Hij wil hen hiermee een kans te bieden om te komen werken.” Inmiddels werkt Antonio ruim dertien jaar bij Beercoo en tien jaar op de locatie Schiemond. “Hij voelt zich verantwoordelijk voor de locatie en hij staat er ook voor open dat verbeteringen op een goede manier worden opgepakt. Klachten die direct via de klant bij hem komen, lost hij direct op. Daar hoeft de leidinggevende niet eens aan de pas te komen.”


Douwe Feenstra – Gom Offices – Regio Groningen

Douwe Feenstra van Gom Offices.


Douwe Feenstra

Gom Offices – Regio Groningen

 

Douwe is zeer betrokken bij de organisatie Gom, maar vooral ook bij de individuele klanten. “Overal waar hij komt en zijn werk uitvoert, krijgt hij een tien met een griffel. Zijn werkzaamheden zijn zeer uiteenlopend en dat maakt hem een duizendpoot. Flexibel, inlevend en sluit zijn werkzaamheden naadloos aan bij het primaire proces. Als een ondernemer ziet hij zijn werk en vult dit ook naar eigen inzicht in. Hij zorgt voor een goede organisatie en planning in zijn werk. Daarbij denkt hij mee en dat resulteert altijd in een optimaal resultaat.”

Monique Puts-Schmitz

Hago Nederland - Basisscholen Montessori en Aan de Roer - Roermond

Monique is een medewerker die altijd klaarstaat. “Zij is altijd bereid om te helpen als er ergens een probleem is. Dankzij haar vrolijke en altijd opgewekte karakter is zij een graag geziene medewerker op de locaties. Zij heeft op iedere locatie direct een klik met zowel het schoonmaakteam als de klant. Naast haar prettige karakter levert Monique altijd een kwalitatief hoogstaande dienstverlening en zijn alle metingen altijd ruim voldoende. De kleine aandachtpuntjes die voortkomen uit een meting pakt zij direct op en maakt ze, als dat nodig is, bespreekbaar met haar leidinggevende en de klant. Monique denkt actief mee in oplossingen en helpt bij het herindelen van schoonmaaktaken en methodes. Kortom Monique heeft het complete pakket.”

Monique Puts-Schmitz - Hago Nederland - Basisscholen Montessori en Aan de Roer - Roermond

Monique Puts-Schmitz van Hago Nederland.

Naar boven

  

 

Leidinggevende van het Jaar 2022 


 

Maureen Hermens

EW Facility Services - locaties in Hilversum, Naarden, Harderwijk, Nijkerk, Huizen, Bilthoven, Almere en Amersfoort
Maureen Hermens

Maureen Hermens van EW Facility Services.


Maureen is een bijzonder flexibele leidinggevende en behaalt altijd goede resultaten. “Maar haar echte gave zit in de rust die zij uitstraalt en die zij altijd kan bewaren. Ze zegt niet snel ‘nee’ en blijft altijd vriendelijk en rustig. Maureen bereidt haar zaken namelijk enorm goed voor. Je zult haar dan ook niet gauw overvallen met een onverwachte uitvraag. Het is altijd in te passen of op te lossen. En heeft ze een overdracht van een pand? Dan geeft zij de nieuwe verantwoordelijke een volledig draaiboek over de locatie. Maureen gaat innovatie of projecten niet uit de weg. Daarnaast is zij er echt voor haar collega’s. Daarom is ze ook lid geworden van de Ondernemingsraad. Op deze manier kan ze meepraten over de ontwikkelingen in het bedrijf."


Kim van de Laarschot

CSU - SWZ Zonhove - Son en Breugel

Kim heeft een heel warme persoonlijkheid, is een doorzetter en heeft een enorme inzet. Ze heeft oprechte aandacht voor haar medewerkers, cliënten en contactpersonen. “Ze komt haar afspraken altijd na en wordt door iedereen op handen gedragen. Zowel door collega’s en medewerkers als door leidinggevende en contactpersonen van haar klanten. Kim is altijd vrolijk en heel flexibel. Je kunt haar dag en nacht bellen en staat altijd paraat om te helpen. Niets is voor haar te veel. Medewerkers gaan voor haar door het vuur. Kim krijgt het voor elkaar met haar geweldige gevoel voor humor haar taken waar te maken en kan met iedereen een goed gesprek voeren. Klachten oppakken, lastige gesprekken voeren; het maakt haar niks uit. Ze weet de sfeer erin te brengen. Kortom, ze is een geweldige leidinggevende voor CSU met heel veel capaciteiten. Ze neemt sinds dit jaar de nieuwe medewerkers bij CSU zorg in de eerste maanden onder haar hoede. Ze nodigt ze uit voor een introductiebijeenkomst en neemt alles door.”

Finalisten GSA_1132

Kim van de Laarschot van CSU.

Suzanne Tingen

Balanz Facilitair - Deltion College Zwolle
Suzanne Tingen

Suzanne Tingen van Balanz Facilitair.


De collega’s die vorig jaar het Schoonmaakteam van het jaar waren, dragen dit jaar het geheim achter hun succes aan: leidinggevende Suzanne Tingen. “Het behoeft waarschijnlijk geen betoog dat ook de opdrachtgever met haar wegloopt. Suzanne staat voor aandacht voor de collega’s op de vloer. Ze neemt hier de tijd voor. Het maakt niet uit hoe druk het is. Als aandacht geven betekent dat het een keer wat later wordt, dan is zij de laatste om daar flauw over te doen. Integendeel zelfs. Ze is zo betrokken dat het gewoon logisch voelt. Alle kwaliteiten, de ervaring, de genoten opleidingen… Het is de som der delen. Maar één ding springt eruit in het bijzonder: Suzanne is niet hiërarchisch in leidinggeven. Zodanig zelfs dat de kwalificatie Leidinggevende van het Jaar een beetje onwennig gaat aanvoelen, als ze wint. In alles gaat ze uit van gellijkwaardigheid. Daardoor is ze ook echt onderdeel van de teams en de organisaties waar ze actief is. Tegelijkertijd is het ook de sleutel waarmee ze alle deuren open weet te krijgen. Simpelweg omdat mensen het, wat het ook is, van haar wél aannemen.”

  

Naar boven

 

 

 

Schoonmaakteam van het Jaar 2022


 

Hof van Bluyssen

Amaliazorg - Asten 

 

Dit team is van aansturingsgericht naar zelfsturend werken gegaan in de afgelopen drie jaar. “Daarin hebben zij de coronaperiode, zeker omdat ze aan het leren waren naar zelfsturend, met vlag en wimpel doorstaan. Op dit moment is de kwaliteit van schoonmaak uitstekend, het team werkt oplossingsgericht, bestelt zelf en maakt het rooster. Dit heeft geleid tot een zelfstandig, gemotiveerd en met plezier in het werk staand team. Ieder deel van het team, bestaande uit twee personen, heeft een dagelijkse taak. Die wordt ‘s morgens aan de vouwtafel besproken. In het werk wordt afgetast of een team het werk gedaan krijgt. Dit kan liggen aan de bezettingsgraad van een cliëntenkamer of welzijn van een client. Mocht blijken dat het niet haalbaar is voor dat team, dan zullen zij worden bijgestaan door een ander team. Bij een calamiteit heeft de groep een app waarin ze elkaar informeren."

Hof van Bluyssen – Amaliazorg - Asten

Hof van Bluyssen van Amaliazorg.

Stichting Amare

EW Facility Services - Den Haag

 

Sinds augustus 2021 is EW Facility Services met een compleet nieuw team als schoonmaakpartner gestart bij Amare. “Binnen een jaar is er een zeer hecht team met veel gezelligheid ontstaan. Het team is een mix van verschillende nationaliteiten. Daarnaast werken er ook zes participanten. Iedereen heeft respect voor elkaar, is gelijkwaardig en wordt op zijn of haar krachten ingezet. De inzet van participanten vraagt meer begeleiding en energie, maar dit pakken ze goed op. Ieder teamlid is trots om bij Amare te werken. Niet alleen vanwege het nieuwe gebouw, maar ook door de diverse gebruikers van het pand en de activiteiten die er plaatsvinden. Het is een enorm gedreven en flexibel inzetbaar team. Ze willen het echt heel goed schoon houden voor de bezoekers en medewerkers. Dat is bij dit grote pand niet altijd even gemakkelijk. Als er een keer iets niet helemaal naar wens is vanuit de opdrachtgever, dan trekken ze zich dat aan en lossen ze het meteen op.”


Stichting Amare – EW Facility Services - Den Haag

Stichting Amare van EW Facility Services.


TNO Stieltjesweg 1

Gom Office - Delft
TNO

TNO Stieltjesweg 1 van Gom Offices.


De vijf collega’s bij TNO Stieltjesweg zijn gewoonweg echt een team. “Ze zijn zelfsturend en hebben een proactieve houding. Op deze manier worden op een veilige manier de beste resultaten behaald. Deze resultaten zijn zowel fijn voor het team en voor Gom, als voor de klant. Het team onderscheidt zich bij de klant, doordat zij zichzelf zien als facilitair oog van de organisatie. Dit doen zij door actief mee te kijken of bezoekers en gebruikers van de cleanrooms voldoen aan de veiligheidseisen, maar ook door hun uitstraling en contact richting de klant. Doordat ze een echt team zijn, stellen ze zich flexibel op naar de klant, maar ook naar elkaar. Ze pakken elkaars diensten op en zijn snel in staat om elkaar te vervangen. Dit wordt nog meer versterkt door het onderlinge respect en waardering, de gedeelde passie en de communicatie. Met andere woorden, dit zijn mooie resultaten voor het team. Voor Gom en ook voor de klant.”

 

Naar boven

Glazenwasser van het Jaar 2022


 

 

Michaell Campbell 

1nergiek – Regio Amsterdam

Michaell waardeert het gevoel van vrijheid als glazenwasser. “Je bent een ondernemer met je eigen toko. Hij is goed in zijn vak en geniet van de vele contacten met zijn vaste opdrachtgevers. Hij houdt van het werken in een loyaal en gezellig team bij een organisatie die hem waardeert, naar hem luistert en waar hij zichzelf kan zijn. Als kleine jongen ging hij al met zijn oom de wijk in om ramen te lappen. Michaell post spontane film- en fotoacties op sociale media. Iedereen kent Mikey Mikey. De collega’s die met hem werken worden vanzelf ook ‘beroemd’. Hij is een inspiratie voor anderen. Als je trots bent op wat je doet, maakt het niet uit wat je doet. Iedereen ziet de persoon Michaell als eerste en dan pas dat hij glazenwasser is. Hij maakt zijn vak bijzonder en laat zien dat het een verantwoordelijk en serieus vak is, waar je ook nog eens elke dag een feestje van kunt maken."

Michaell Campbell - 1nergiek – Regio Amsterdam

Michaell Campbell van 1nergiek.

Frans de Pon

Gom Specialistische Reiniging - Fontys Hogeschool - Eindhoven
Finalisten GSA_1135

Frans de Pon van Gom Specialistische Reiniging.


Frans is een glazenwasser in hart en nieren met ruime ervaring in het werk. “Na eerst ruim tien jaar samen met zijn maat op de bus heel goed werk te hebben geleverd bij veel verschillende opdrachtgevers, heeft hij in 2021 de stap gemaakt naar meewerkend voorman bij Fontys Hogeschool. Een stapje omhoog. Dat heeft hij dubbel en dwars zelf verdiend. In dit team heeft hij een echte voorbeeldfunctie. Dat schept een verwachting, maar hij pakt het goed en serieus op. Zonder uit het oog te verliezen dat werk leuk moet zijn en blijven. Frans communiceert goed met de klant en collega’s. De voor- en nabespreking zijn hierin heel belangrijk: vooraf meldt Frans zich netjes aan en neemt de werkzaamheden door. Na het geleverde werk is de controleronde samen met de opdrachtgever cruciaal. Tijdens deze ronde wordt alles nog even besproken.”


Martijn Kramer

Gom Specialistische Reiniging – Arnhem, Nijmegen

 

Naast het feit dat Martijn een uitstekende glazenwasser is die altijd een stapje extra zet, wilde Martijn meer. “Daarom heeft hij een leerling-glazenwasser met een beperking onder zijn hoede genomen en ondersteunt en begeleidt hij hem tot in de puntjes. Hij kan heel goed de serieusheid van het vak en het belang van veiligheid overbrengen. Maar ook dat het vak glazenwassen heel leuk is. Martijn heeft hart voor zijn werk en zijn opdrachtgevers. Hij ziet het als zijn uitdaging het werk iedere dag weer goed en naar volle tevredenheid achter te laten. Daarnaast zorgt zijn ondersteuning en begeleiding van de leerling-glazenwasser er ook voor dat hij niet alleen het uiterste uit de leerling haalt, maar ook uit zichzelf. Iedere dag heeft wel weer een nieuw leermoment.”

Martijn Kramer - Gom Specialistische Reiniging – Arnhem, Nijmegen

Martijn Kramer van Gom Specialistisch Reiniging.

Over de Golden Service Awards

De Golden Service Awards hebben een helder doel: een stevige bijdrage leveren aan de kwaliteit en het imago van de schoonmaaksector. Werken aan het belang en het bevorderen van de zichtbaarheid en uitstraling, als onafhankelijk en kwalitatief sterk platform. Met dank aan de ambassadeurs die achter de Golden Service Awards staan. Dat zijn Alpheios, CSU, EW Facility Services, Gom, Numatic, Schoonmakend Nederland en SVS Opleidingen. Zij maken deze verkiezing mede mogelijk.

Naar boven

ALV SIEV

Finalisten GSA

11/15
Loading ...