Voorwoord

Voorwoord_376

Ik wens schoonmaak-ondernemers alle wijsheid toe

Ja, kent u het woord staking nog? Ik viel met mijn neus in de boter toen ik meer dan tien jaar geleden als hoofdredacteur van Service Management mocht aantreden. Meerdere jaren van kamelen in tuinen van schoonmaakbedrijven, opgestapeld afval op de stations en schuimkanonnen voor hoofdkantoren van opdrachtgevers volgden. De retoriek van de werkgeverorganisatie en de vakbonden was ongekend groot. De telefoon kon je, bij wijze van spreken, een kwartier in de lade leggen om vervolgens weer op te pakken en het gesprek voort te zetten. Werkgevers verenigd in OSB (nu Schoonmakend Nederland) en werknemers verenigd in de vakbonden CNV en FNV stonden lijnrecht tegenover elkaar. Gaan we dat nu weer krijgen? FNV en CNV willen een looncompensatie voor de sterk gestegen inflatie, Schoonmakend Nederland wil daar nog niet aan. Eerst maar eens het grotere plaatje schetsen.

 

Prijsverhoging volgend jaar

Daarnaast bellen directeuren van schoonmaakbedrijven onze redactie. Wat verwachten jullie van de prijsverhoging voor volgend jaar? Gaan de loonkosten omhoog en moet ik die dus ook aan mijn opdrachtgever doorrekenen? Ik kan niet op alle vragen antwoorden geven. De situatie is zo einde jaar zeer onzeker. Ik weet wel dat ik de eerste aankondigingen per brief van prijsverhogingen bij de schoonmaak al heb binnengekregen. Om er één anoniem te citeren: “Wij kunnen er niet omheen onze prijzen voor 2023 aan te passen, om de continuïteit van onze dienstverlening te kunnen garanderen. De verwachte prijsindexatie voor 2023 ligt tussen de 7,5 en 12,5 procent.” Met de melding: voor 1 januari krijgt u het definitieve getal.    

 

Ondernemers zien kansen

Eerder dit jaar voorspelde de Rabobank dat op een stevige economische groei in de eerste helft van 2022 een milde recessie zou volgen, met krimp in het vierde kwartaal van dit jaar en het eerste kwartaal van volgend jaar. “Het economische beeld laat inderdaad de eerste tekenen van de door ons voorspelde milde recessie zien”, stelde de Rabobank in oktober. Nu weet ik ook dat schoonmaakondernemers niet bij de pakken neerzitten. Zelfs tijdens de ongekende coronapandemie zagen ze toch met de nodige flexibiliteit kansen om hun dienstverlening op peil te houden of het gesprek aan te gaan met hun opdrachtgevers. Ze zien kansen daar waar er geen kansen lijken te zijn. In meerdere taken erbij nemen in het kantoor bijvoorbeeld (tot aan het aanvullen van de koffiebonen aan toe) of ondersteunen bij evenementen.   Kortom, of ik me zorgen maak? Jazeker. Houdt u zich staande tussen het geweld van werknemers die meer willen en opdrachtgevers die niet per se meer willen betalen en soms zelfs, wijzend op het contract, de hand op de knip houden? Ik ken uw creativiteit. Ik wens u daarvan meer toe. En ik wens u alle wijsheid die u maar kunt gebruiken. 

 

Ronald Bruins,

Hoofdredacteur Service Management

ronaldbruins@vmnmedia.nl


Lees verder

“Ik ken uw creativiteit. Ik wens u daarvan meer toe.”

Voorwoord

3/15
Loading ...