Lees verder
De robots liepen door de gangen, het UVC-licht stond rustig te desinfecteren en de etherische geuren dreven de aanwezigen tegemoet. Deze en nog meer schoonmaakinnovaties waren vrijdag 4 november te bewonderen tijdens de eerste inspiratiemiddag van schoonmaakbedrijf Nederrijn. Onder het genot van een versgemaakt hapje van de foodtruck werden de aanwezigen langs zeven van Nederrijns partners geleid die met hun nieuwste producten de schoonmaak weer een stukje duurzamer en efficiënter moeten maken.
“De meeste mensen weten weinig over ons zintuig”, begon geuradviseur Rutger van Berkel zijn verhaal. Bij Sense Company maken ze vanuit de geurfabriek in Tilburg een geursysteem en bijbehorende oliën onder het motto spreading unexpectes smiles. Geur kan mensen namelijk onbewust beïnvloeden en niet alleen in de schoonbeleving. Zo levert Sense ook aan retail- en leisurebedrijven als Shoeby Fashion en Landal om een merkbeleving neer te zetten.
Als je dan een winkel of huisje binnenstapt, krijg je door de geur direct de Shoeby- of Landalbeleving, is de bedoeling. Maar ook in kantoren kan geur gebruikt worden om medewerkers te beïnvloeden. Bijvoorbeeld om ze te activeren met een frisse limoengeur of te laten ontspannen met een oriëntaals luchtje.
Zoals Van Berkel het zegt: “Het kan nog zo schoon en mooi zijn, als het niet lekker ruikt krijg je toch negatieve reacties.” Het systeem van Sense Company bestaat uit een kastje waar de geurcartridge (van 400 of 2000 milliliter) ingaat. Het systeem is ‘slim’: je kunt online instellen wanneer hij hoeveel geur moet afgeven en je kunt zo zien hoeveel er nog in de cartridge zit en of er iets mis is. Eén kastje kan zo 250 vierkante meter ruimte van een geurbeleving voorzien en geplaatst op een luchtkanaal tot zelfs 500 vierkante meter. “Mensen moeten het systeem niet zien en horen, alleen ruiken. Het is daarom een klein doosje. De geuren die erin zitten zijn 100 procent veilig en gecertificeerd. We hebben zo’n zeventig verschillende geuren, maar maken ook geuren op maat. We maken de geurbeleving met klanten. Met weinig vloeistof kun je heel veel geur krijgen. We hoeven maar drie of vier keer per jaar langs te gaan.”
Het kan nog zo schoon en mooi zijn, als het niet lekker ruikt krijg je toch negatieve reacties.
In de hoek van Groveko stonden vier robots klaar: een stofzuigrobot, een grote schrobzuigrobot, het tussenmaatje dat beide kan en een serveerrobot. Voor de schoonmaak zijn natuurlijk met name de eerste drie interessant.
Wat is er revolutionair aan deze elektrische collega’s? Volgens Bram Karels onderscheiden de robots van nu zich door hoe slim ze zijn. Hiervoor moest een robot geen obstakel tegenkomen. Dat leverde steevast problemen op. Deze robots kunnen daar een stuk beter mee omgaan, waardoor de schoonmaakmedewerker en bijna geen omkijken meer naar heeft. “We lopen één keer heen en weer in een ruimte om hem in te stellen en leggen daar een schoonmaakplan overheen: moet alles in één keer schoongemaakt worden of in delen? En wanneer moet wat?” Ook slim is dat de machines gedetailleerd laten zien wat ze precies gedaan hebben en wat hij heeft moeten overslaan. Bijvoorbeeld omdat er herhaaldelijk een obstakel op een bepaalde plek stond.
Karels ziet de schoonmaakrobot als aanvulling op het personeelsbestand om de lasten van de menselijke werknemers te verlichten. “Je kunt een robot zo vaak laten stof- en schrobzuigen als je wilt. Dus dat is kwaliteitsverhogend. Een medewerker gaat vaak snel met een stofzuiger door de ruimte heen, terwijl een stofzuigrobot bijna zeker elk plekje pakt. Maar je zult met een robot nooit een schoonmaker vervangen. Je neemt ze zwaar werk uit handen. Ik ben op locaties geweest waar de mensen in de ochtend een stofzuiger kregen en die leverden ze ’s avonds weer in. Nu starten ze de robot op en gaan ze de toiletruimten schoonmaken, ze doen de hoekjes even en gaan onder de tafels door. Ze zijn veel sneller klaar met veel minder belasting.”
Vloeronderhoudsbedrijf Progenta pleitte voor permanente coatings en droogschuren in plaats van het strippen van vloeren. Bijvoorbeeld bij de vele linoleumvloeren in scholen en ziekenhuizen. Normaal gesproken wordt daar een plasticlaag opgezet ter bescherming, die er bij verslijting af moet worden gehaald en vervangen. Dat strippen kost veel water, dat met microplastics en al in de riolering verdwijnt. De schuurschijf van Progenta haalt het plastic er droog af. Het uiteindelijke doel is om dit plastic weer te hergebruiken. Vervolgens adviseert Progenta een permanente coating: “Je ziet met een permanente coating minder snel slijtage”, aldus Jan-Willem van Hijum. “Met het juiste onderhoud gaat een permanente coating vijf tot zeven jaar mee. Die hoef je niet te sprayen of te blokken, je hoeft alleen te blijven schoonmaken. De aanschaf is veel malen duurder, maar dat verdien je in twee jaar terug.”
Het tweede deel van de pitch ging over duurzaam tapijtonderhoud. Daarvoor hebben ze een borstelstofzuiger in het wagenpark. Ook tapijten reinigen gaat zonder water, maar met kristallen die de vervuiling absorberen. “Met een normale stofzuiger aai je alleen maar over je tapijt heen. Borstels gaan veel dieper erin om het vuil eruit te krijgen. Ik heb liever één keer per week schoonmaak met een borstelstofzuiger dan drie tot vier keer per week met een normale stofzuiger. Je bent daarnaast ook vele malen sneller.”
Kurt Lambertz van BOMA presenteerde drie schoonmaakinnovaties: de Re-belle microvezeldoeken, probiotische reinigingsmiddelen en UVC-lampen. De Re-belle doeken zijn honderd procent circulair, gemaakt van granulaat van petflessen en worden ook weer ingenomen door BOMA. Zo kunnen ze van gebruikte doeken nieuwe doeken of petflessen maken. Zonder in te leveren op kwaliteit natuurlijk. De reinigingsmiddelen op basis van probiotica Probio en Synbio werken op basis van bacteriën die aan de middelen zijn toegevoegd. Die bacteriën blijven reinigen, nadat de schoonmaker het oppervlak heeft schoongemaakt. Ze voeden zich met de vervuiling van mens en dier. Dat proces duurt tot drie weken. Hoe langer je blijft schoonmaken met de middelen, hoe meer vervuiling je weg krijgt. Het zijn daarbij milieubevorderende middelen. Lambertz: “Als je het weggooit in de riolering, wordt die ook schoon. Dat komt terecht in het waterreinigingsschap en daar maken de bacteriën eveneens schoon. Zij zijn dan ook blij als je deze producten gebruikt. Probio en Synbio hebben Ecolabel Gold en bestaan uit honderd procent natuurlijke micro-organismen.” De producten zijn ook verkrijgbaar in tabletvorm en dat scheelt een hoop water en transportruimte.
Als laatste presenteerde Lambertz UVC-lampen om ruimtes mee te desinfecteren. “Je doodt bacteriën, schimmels en endosporen. De tijd en afstand tot het oppervlak is bepalend voor je desinfectie. De lampen kunnen tweederde van de huidige desinfectiewerkzaamheden wegnemen. In ziekenhuizen wordt het al toegepast. Je sluit de lampen ze aan, sluit deuren en ramen en vervolgens verlaat je de kamer. Door de bewegingsmelder slaat hij af als iemand de ruimte inkomt. Desinfecteren op deze manier is kosteneffectief, gevalideerd en je gebruikt geen desinfectiemiddelen.”
Bij Solar Cleaning Nederland reinigen ze zonnepanelen met een efficiënte en nauwkeurige robot. Daarbij gaat het met name om zonneparken en grote daken. Marco Leguijt: “De robot heeft voor en achter een borstel en een aanvoer voor osmosewater. Zonnepanelen mag je alleen reinigen met osmosewater. We werken zowel met koud als verwarmd water, maar we werken meestal met koud water. Vooral in de agrarische sector, bij bijvoorbeeld varkensstallen waarbij ammoniak ook neerslaat met de vervuiling, maken we schoon met verwarmd water. De robot hoeft maar één keer over de panelen heen te rijden en dan is het schoon. Het is dus een efficiënte manier om zonneparken te reinigen.”
Er zit een aantal slimme features in de machine. Zo kan hij werken met borstels van 110, 130 of 240 centimeter breed, kan hij om zijn eigen as draaien om heen en weer te rijden en heeft hij een sensor, zodat hij vanzelf stopt aan het einde van een rij panelen.
“Het doel is vooral efficiënt en veilig werken. Handmatig is eigenlijk niet meer efficiënt. Dit is de nieuwe manier van reinigen. We zijn bezig met autonome machines en een kleinere machine voor kleinere plaatsen. Het is echt onvoorstelbaar wat er aan ontwikkeling gebeurt. Er komen heel veel zonnepanelen bij. Als je jaarlijks reinigt, dan behoud je een goed rendement. Een zonnepaneel is eigenlijk een glasplaat met een energiefabriekje eronder. Die plaat is afgedicht, maar dat blijft alleen zo als je hem goed onderhoudt. Dat is gewoon noodzakelijk.”
Mart Rosmans en Björn Zweekhorst ontwikkelden het concept Happy Clean. “Wij merken dat het kantoor verandert. Meer werknemers zijn veel onderweg en werken op flexibele werkplekken. Dat betekent ook meer appratuur die ze eerst niet nodig hadden: laptops, mobiele telefoons, airpods, notebooks, enzovoorts. Wij denken graag mee met organisaties over de reinigingsplannen daarvoor. 95 procent van de hardware die we gebruiken is namelijk ernstig vervuild. Wij gaan langs om de hardware op de werkplek te reinigen, maar we hebben dit jaar ook de Device Cleaning Bar geïntroduceerd. Die is heel flexibel. We gaan naar de locatie en bedienen daar alle werknemers die veel hybride werken door hun devices schoon te maken. Daarnaast gaan we graag de interactie aan voor bewustzijn over vervuiling op hun hardware.”
Happy Clean levert schoonmaakproducten om werkplekhardware zelf schoon te maken, zoals doekjes en sprays. Maar de Device Cleaning Bar die werkt op basis van UVC is het nieuwste snufje. Ook de telefoons van de aanwezigen bij de inspiratiemiddag werden getest op vervuiling en grondig gedesinfecteerd. De toegevoegde waarde volgens Happy Clean? “Het gaat met name om beleving. Medewerkers worden hier tevreden van. Zelf maken ze het nooit schoon. Het is ook een signaal dat je als werkgever afgeeft aan je werknemers dat je geeft om hun gezondheid. Werkgevers willen laten zien, zeker sinds corona, dat ze serieus met hygiëne bezig zijn.”
95 procent van de hardware die we gebruiken is ernstig vervuild.
De rij werd gesloten met de duurzame producten op het gebied van toilet- en vloerhygiëne van Quality Services. In de ruimte hing een ruime selectie aan handdrogers, zeepdispensers, dameshygiëneboxen en schoonloopmatten. Hoe zijn ze bij QS bezig met duurzaamheid? Eddy Luza: “We kunnen heel veel. We hebben zeepautomaten met crème en schuim. Schuim is lichter dan water, waardoor het gemakkelijker van je handen afspoelt en je dus minder water verbruikt. In onze papierdispenser zit standaard gerecycled papier, maar het cradle-to-cradle-papier van WEPA past ook in onze dispensers. Wij zijn trouwens voorstander van katoen, maar we leveren ook papier. Tegenwoordig kun je katoen bijna tweehonderd keer wassen, waarna het poetskatoen wordt. Papier gooi je weg. De automaten zijn zelf niet cradle-to-cradle, maar we vervangen wel los alle onderdelen. Vanaf 2026 gaat al het katoen over naar biokatoen. Ook hebben we een toiletborstel van hout. Hout is minder milieubelastend dan kunststof. Als hij aan vervanging toe is, kun je hem op een composthoop gooien.”
Voor de vloeren presenteerde Quality Services een schoonloopmat die ze volgens een wisselsysteem op komen halen wanneer dat nodig is. De vuile mat wordt gereinigd en teruggebracht. Ook stonden er vloerwissers die geïmpregneerd zijn met olie, waardoor ze extra veel fijnstof opnemen. Ten slotte een dameshygiënebox en de tevredenheidszuil. De box heeft een gepatenteerd binnenbaksysteem. Hierdoor kan de box zelf altijd blijven staan bij de klant. Ook gaat de klep open van de gebruiker af, zodat je er niet in kunt kijken. De tevredenheidszuil is geïntroduceerd om op locatie te bevragen hoe tevreden mensen zijn over de hygiëne, de beleving, of wat je ook maar wilt weten.
De tevredenheid over de inspiratiemiddag zelf lijkt in elk geval dik in orde te zijn. De aanwezigen sloten de prikkelende middag af met een gezellige borrel waar nog veel werd nagepraat. In de wetenschap dat er ook in de schoonmaak genoeg geïnnoveerd wordt.