“Bewustzijn creëren van hygiëne in de zorg is essentieel – scherp op veilig. Als je veilig en succesvol schoonmaakwerk in de zorg levert, dan moet je basis 100% op orde zijn. Dit begint bij medewerkers die de noodzaak tot hygiëne kennen en de basis op orde houden. Pas dan kun je, met elkaar, gaan bouwen aan een excellente dienstverlening. Als de kwaliteit op orde is, kunnen we ons ook richten op gastvrijheid. Wat schoonmaak betreft putten wij daarbij ook graag uit ervaringen in andere branches”. De visie op hygiënisch schoon in de zorg van Diane van Dijk, directeur Hospitality bij CSU.
Lees verder
De basis in de zorg gaat over competenties van medewerkers, bewustwording, opleiding. Materialen afgestemd op de eisen vanuit de zorginstellingen en kennis van protocollen. En niet te vergeten de borging. De zorg kun je niet over één kam scheren. Een microbiologisch lab of een operatiekamer is een wezenlijk andere omgeving dan een ontspanningsruimte in een verzorgingstehuis of de speelhoek op een kinderafdeling. Diane van Dijk: “Er zijn parallellen en verschillen. Als het over hygiëne gaat heeft een eetzaal een ander niveau dan een operatiekamer. Bij de laatste doorloop je altijd hetzelfde strikte protocol van schoonmaken en desinfectie. Je moet daarbij de stappen steeds op dezelfde manier doorlopen om iedere mogelijkheid op besmetting of infectie uit te sluiten. Dat regime is op een eetzaal of slaapzaal natuurlijk losser, maar ook hier moeten je aanpak, je inzet en je materialen kloppen. Zeker als het gaat om het voorkomen van uitbraak van besmettelijke ziekten onder een kwetsbare groep mensen. Heb je de basis niet goed voor elkaar, dan voldoe je niet aan de basis voor deze branche.”
De basis op orde krijgen, begint al met het vormgeven van het contract. Als het gaat over hoog-risico ruimten, kun je niet werken met een resultaatgericht contract. Diane: “Je gaat een protocol volgen dat veelal gemaakt is door een ervaren hygiënist die de situatie goed kent, daarvan kun en wil je niet afwijken. Wij zorgen ervoor met tooling zoals tablets, dat we complexe of omvangrijke protocollen heel praktisch vertalen naar stap-voor-stap werkinstructies. Zo is er bij de medewerker geen twijfel en zal deze de stappen compleet en correct doorlopen. Dit monitoren we ook continu.
Wat betreft medewerkers is opleiding en profiel natuurlijk uitermate belangrijk. Wij investeren met de SVS Training for Excellence veel in ontwikkeling van competenties en de bewustwording van de medewerkers. De noodzaak en impact van hygiëne is in alle zorginstellingen van belang. Bij het samenstellen van een team voor een opdrachtgever ligt de nadruk op competenties. Wij investeren met de SVS Training for Excellence veel in ontwikkeling van competenties, bewustwording van de medewerkers en borging van het geleerde.
Pas als je de basis op orde hebt, kun je gaan verfijnen. Protocollen optimaliseren. Efficiency verhogen. Beleving verhogen. Diane van Dijk: “Wij zien het als een soort piramide van Maslov. Ieder volgend niveau kun je pas realiseren als je het onderliggende onder controle hebt. Het volgende niveau is wat mij betreft verbeteren. Hier komen de competenties van de medewerkers en leidinggevenden weer om de hoek kijken, maar ook bijvoorbeeld de ervaring die wij als schoonmaakspecialist hebben in andere branches. Zo zijn we actief in de voedingsindustrie, eveneens een omgeving waar hygiëne topprioriteit is. Op basis van wat we daar weten hebben we onlangs een opdrachtgever in de zorg geadviseerd om andere, betere en veiligere schoonmaakmiddelen in te zetten. Door intensief in contact te zijn met je opdrachtgever, leer je de doelen en uitdagingen van je klant veel beter kennen en kun je daarop inspelen. Dat maakt de samenwerking dieper en effectiever.”
Het volgende niveau richting excellente dienstverlening is hospitality. In ziekenhuizen is hier gelukkig het afgelopen decennium al enorm veel verbeterd. Van een nummertje trekken in een kale gang, naar welkomstruimtes in fijne kleuren, met planten en bloemen, goede koffie en een vriendelijke gastvrouw. Ik kwam onlangs in een parkeergarage met bij de uitgang paraplu’s. Mooi, denk ik dan, die hebben het begrepen! Ik ben ervan overtuigd dat hospitality significant bijdraagt aan de sfeer in een zorgomgeving en dat het allerlei positieve effecten heeft: voor productiviteit, veiligheid, welbevinden en herstel. Dit is een gebied waarbij we putten uit ervaring in het hotelwezen, de evenementenbranche en meer. Het is ook een vakgebied waar nog veel in te halen is. Dit kan alleen maar door je volledig te verplaatsen in de patiënt of de cliënt”
Tot slot innovatie. Dat kan technische, proces maar ook sociale innovatie betreffen. Diane: “Vaak gaat dat hand in hand. De techniek maakt steeds meer mogelijk waardoor we onze processen effectiever en efficiënter kunnen inrichten. Oorspronkelijk ontwikkeld voor kantooromgevingen, zetten wij ook in de zorg steeds vaker het BeSense-platform in, wat we ontwikkeld hebben samen met Heijmans. Hiermee meten we met behulp van sensoren in iedere ruimte continu een aantal waarden (zoals temperatuur, luchtvochtigheid, bezetting en meer). Dit levert waardevolle data op waarop we kunnen sturen.