Partner of Choice 2021

Met wie doen schoonmaakbedrijven het liefst zaken?

Voor het tweede jaar op rij presenteert Service Management hét leveranciersoverzicht van de schoonmaakbranche: Partner of Choice 2021. Daaruit wordt duidelijk met wie schoonmaakbedrijven het liefste zaken doen voor de inkoop van producten en diensten.

Lees verder 

Partner of Choice_822

Waar kopen schoonmaakbedrijven het liefst materialen, middelen, machines of sanitairproducten? Bij wie kloppen schoonmaakprofessionals het liefst aan voor opleidingen of voor digitale oplossingen? En welke schoonmaakgroothandels zijn het meest geliefd?


Favorieten en uitdagers

Het Partner of Choice onderzoek 2021 geeft antwoord op die vragen. Meer dan 400 lezers en bezoekers van Service Management hebben hun voorkeuren via een enquête met ons gedeeld. Daardoor konden wij met zorg dé toplijst en een challengers-lijst samenstellen: wie zijn de partners of choice van schoonmaakprofessionals?


Uniek overzicht

“Het is daarmee een uniek overzicht dat nergens anders in de schoonmaakbranche is te vinden", zegt Ronald Bruins, hoofdredacteur van Service Management, trots. Hij legt uit: “Omdat dit het tweede jaar is dat we dit onderzoek doen, zijn we alweer iets verder en wordt het beeld meer en meer genuanceerd. Je kunt zo ook zien wie de winnaars en verliezers zijn.”


“Interessant is de vraag of de uitdagers van vandaag, de winnaars van morgen zijn", vervolgt Bruins. “Dat moeten we afwachten, maar wij blijven het sowieso voor je volgen.”

 

Trends en ontwikkelingen

De resultaten van het Partner of Choice onderzoek zijn te lezen in het daarvoor gecreëerde Partner of Choice by Service Management digimagazine. 

Dit magazine bevat naast de onderzoeksresultaten ook interessante interviews met leveranciers, waardoor je inzicht krijgt in de laatste trends en ontwikkelingen in de branche.
Zo spreekt Rogier Moorman, managing director van Numatic, over de krapte op de arbeidsmarkt en het hoge bewustzijn over hygiëne. “Beide ontwikkelingen dwingen schoonmaakbedrijven en facilitair managers te kijken naar de productiviteitswinst die met machines en materialen behaald kan worden.” Ook Belinda Dekkers van UL-Team maakt zich zorgen over de lage instroom van nieuwe schoonmaakmedewerkers. “Er ligt de taak om te laten zien wat het vak van schoonmaker inhoudt en welke kansen er liggen voor hem en haar.”

Partner of Choice_272

Schoonmaak gaat veranderen

Volgens Paul Harleman, applicatiemanager bij Vileda Professional, is er niet alleen een tekort aan personeel, maar ook aan energie en grondstoffen. De schoonmaakbranche gaat de komende tijd dan ook volledig veranderen, voorspelt hij. “Milieubewustheid en duurzaam ondernemen is geen trucje. Het is een levensstijl. Het moet op een gegeven moment een vanzelfsprekendheid zijn, waarbij het vanuit je hart komt en niet vanuit je hersenen.” Ook digitalisering verandert de branche. Zo ziet Niels van den Berg, CEO van CleanJack, dat automatisering al echt is doorgedrongen tot op de werkvloer van de schoonmaker. “Er wordt pragmatischer mee omgegaan. De branche wordt volwassener.”


Ambities realiseren

Ook gingen we om de tafel met Charles Scholte, directeur van SVS. Hij zei onder meer: “De vroeger veelgehoorde opmerking dat je het opleiden van je medewerkers voor je concurrent doet, heeft plaatsgemaakt voor het besef dat opleiden een instrument is om je ambities te realiseren.” Simone van Heck van Zuiver Schoonmaakopleidingen, sluit zich hierbij aan. “Als een cursus slaagt verbetert niet alleen het schoonmaakresultaat, maar dat diegene ook zijn kracht. Een diploma telt echt voor hen en het geeft een enorm zelfvertrouwen.”

Lees nu! 

 

Benieuwd welke leveranciers top of mind zijn bij schoonmaakprofessionals? Wie heeft zich reeds bewezen en welke partijen timmeren hard aan de weg? Je leest het in het gratis digimagazine Partner of Choice by Service Management >>


Colofon

Partner of Choice

14/17
Loading ...