Door het klimaatakkoord van Parijs, maar ook de recente klimaattop in Glasgow, zien we dat bewustzijn langzamerhand omslaat in daden. Slimme schoonmaakrobots, nanotechnologie toegepast op afwerkmaterialen, Smart Cleaning in Intelligent Buildings, slimme dispensers en sensors in het sanitair. Alemaal voorbeelden van schoonmaakinnovaties om efficiëntie te verhogen én negatieve impact op het milieu te verkleinen. De vraag is: zien we al deze mooie ideeën en oplossingen ook terug in de praktijk? Wie neemt zijn verantwoordelijkheid?
Lees verder
Gerard de Jongh, productmanager van HYGENIQ, spreekt zich uit over de huidige situatie. “Ik zie een dilemma waarin er aan de ene kant focus is op innovatie. Aan de andere kant zie ik dat schoonmaakmedewerkers nog steeds in aanraking komen met onveilige situaties. We komen als HYGENIQ veel bij onze klanten en zien dat schoonmaakmedewerkers diverse reinigingsmiddelen op hun werkwagen hebben staan die onveilig zijn voor henzelf en hun omgeving, onder andere chloorbleekmiddelen.”
“Het valt mij ook op dat in de thuiszorg de medewerkers blootgesteld worden aan onveilige situaties doordat gebruik gemaakt wordt van de schoonmaakmiddelen die cliënten zelf in de keukenkast hebben staan. Ondanks afspraken die werkgevers maken met hun cliënten is controle op de schoonmaakmiddelen die worden gebruikt lastig. De medewerkers gebruiken zelf graag ook wat ze thuis gebruiken en fijn vinden.”
Hoe kan het dat in de medewerkers in de praktijk nog steeds blootgesteld worden aan niet-veilige schoonmaakmiddelen? Volgens de Jongh gaat dit over het veranderen van gedrag. “Het is niet ingewikkeld om een onveilig schoonmaakmiddel te vervangen door een alternatief dat wel veilig én duurzaam is. Belangrijk is te zorgen voor een goede instructie en begeleiding bij het implementeren hiervan, dit geldt zowel voor leidinggevende als degene die de schoonmaak uitvoert.”
“Je wilt innoveren, of innovaties toepassen? Zorg er dan voor dat deze aansluiten op de bestaande bedrijfsprocessen en procedures voordat je deze toepast”, aldus de Jongh. “Daarnaast moet de gekozen innovatie een blijvende toegevoegde waarde aantonen, waarbij naast arbeid en mensen, ook gekeken wordt naar de impact op het milieu”, vult hij aan.
Het is tijd voor verandering. Daar zet HYGENIQ zich voor in door duurzame, ecologische en veilige producten te ontwikkelen. Het Nederlandse bedrijf heeft een uitgebreid assortiment met meer dan 140 verschillende groene reinigingsoplossingen. Uiteraard kan HYGENIQ in haar eentje deze strijd natuurlijk niet winnen. “Wij hebben niet alle wijsheid in pacht en kunnen de wereld niet veranderen. Wel kunnen we het bewustzijn creëren en een oproep doen voor actie om de veiligheid voor de schoonmaakmedewerker te waarborgen en om alle schadelijke reinigingsmiddelen om te zetten naar duurzame, effectieve en veilige oplossingen. Graag ga ik met je in gesprek om samen te zorgen voor verandering.”
Dit artikel is gesponsord door HYGENIQ.