Ben jij altijd op de hoogte van de laatste innovaties op schoonmaakgebied? Weet je precies welke stappen jij moet ondernemen om jouw schoonmaakwerkzaamheden te verduurzamen? Of horen deze onderwerpen misschien eerder bij je langetermijndoelstellingen? Innoveren hoeft niet per se een langetermijndoelstelling te zijn. Door kleine stappen te zetten kun je ook al vanaf vandaag slimmer aan het werk gaan.
Lees verder
Weet jij hoe vaak jouw schoonmaakmachines effectief gebruikt worden? Een machine die stilstaat is niet duurzaam. Immers kan deze machine op een andere locatie prima zijn werk doen.
Daarnaast is een machine die onvoldoende wordt ingezet en slecht wordt onderhouden eerder aan vervanging toe. Wist je dat drie op de vier interventies voor machines te wijten zijn aan onvoldoende dagelijks onderhoud? Door onnodige interventies te voorkomen bespaar je de daaraan gekoppelde kosten én CO2 uitstoot. Diverse schoonmaakmachines bevatten trackers waarmee jij kan bijhouden waar de machine is en wanneer hij gebruikt wordt. Door deze regelmatig uit te lezen verkrijg je kennis over het gebruik van jouw machinepark. Dit kan je inzicht geven hoe je jouw machines slimmer kan inzetten.
Hoeveel papier en benzine gebruik jij bij het doorgeven van je schoonmaakbestelling? Deze vraag klinkt helemaal niet zo innoverend, maar terwijl jij droomt over zelfrijdende UV-lampen, zijn er nog een hoop regiomanagers die heen en weer rijden tussen locaties om daar de schoonmaakvoorraad te noteren. Dat kan simpeler toch? Hoeveel tijd, papier en kilometers op de weg zouden er binnen jouw bedrijf bespaard kunnen worden wanneer schoonmakers zelf vanaf een schoonmaaklocatie makkelijk kunnen doorgeven of de voorraad klopt?
Veel schoonmaakgroothandels bieden inmiddels een ‘levering tot in de voorraadkast’. Handig! Maar het blijft belangrijk om op tijd je bestelling door te geven, zodat je producten ook daadwerkelijk aangevuld worden voordat je mispakt. Gelukkig is ook hier een slimme verbetering bedacht. Zo kun je bij totaalleverancier BOMA gebruikmaken van ‘POP’-bestellingen. Met deze Periodieke Order Propositie stelt de leverancier periodek een bestelling voor aan de hand van jouw bestelhistoriek. Weer een zorg minder.
Je machinepark managen, benzine besparen én minder tijd besteden aan het controleren van bestellingen. Dat klinkt als heel wat stappen op de weg naar innovatie. Maar wat nu als er één eenvoudige verbeterstap te maken is? En wat nu als je die verbeterstap kan maken met een voorwerp dat altijd al héél dichtbij is? Bingo!
De eerste stap naar innovatie maak je vandaag door het eenvoudig installeren van een app op je eigen mobiele telefoon. Zo zijn er apps om je urenregistratie bij te houden, apps die het volledige schoonmaakproces in kaart brengen, apps om werkprocessen inzichtelijk te maken met behulp van sensoren en apps waarmee je jouw schoonmaak makkelijk managet. Die stap naar innovatie zit vandaag al in je broekzak dus.
Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Wanneer je een proces verbetert, ben je dus al aan het innoveren. Focus je dus niet enkel op de laatste productlanceringen en futuristische toekomstbeelden, maar bekijk ook hoe jij vandaag het verschil kan maken. Wat ga jij vandaag doen om jouw werk simpel. slim. en leuk. te maken?
Dit artikel is gesponsord door BOMA.
BOMA in the Pocket is een van de digitale tools van BOMA die is ontwikkeld om makkelijk op locatie een bestelling te plaatsen, een onderhoudsbeurt aan te vragen of om je bestelgeschiedenis te raadplegen. Wat maakt de BOMA-app een innovatie? Doordat de app slim met je meedenkt, kun jij je nog meer focussen op jouw kerntaak: de schoonmaak. Dagelijks gaat er enorm veel tijd verloren aan randzaken rondom de schoonmaak, door de juiste tools in te zetten kan je daarom al snel een verbeterstap maken. De eerste stap naar innovatie die je vandaag kan zetten, is dus maar één download van je verwijderd.
“Het gebruik van de BiP is voor ons ideaal om veel sneller te communiceren met collega’s en BOMA rondom alles op het gebied van middelen, materialen en machines. We krijgen snel schoonmaakadvies, kunnen machinestoringen melden en het lukt ons veel beter de juiste levering op de juiste locatie te krijgen.” Nina Poort, Operationeel Directeur Effektief Groep