Laurens Metternich - Spectro
Thema Ondernemen
Laurens Metternich

CEO Spectro

 

“Creatief en flexibel zijn is belangrijker dan ooit”

Met zo’n turbulent jaar achter de rug kan het voor ondernemers lastig zijn om vooruit te kijken. Volgens Laurens Metternich, CEO van Spectro en ondernemer in hart en nieren, is het vooral belangrijk om die stip op de horizon te volgen. “Ik denk dat de schoonmaakbranche er alleen maar sterker uitkomt.”

Lees verder  

“Ondernemen gaat in normale tijden al over flexibel zijn en inspelen op trends en ontwikkelingen. Maar er is nog nooit zo veel flexibiliteit nodig geweest als het afgelopen jaar”, blikt Metternich terug op 2020. “Normaal gesproken is de productie van desinfectiemiddelen slechts een klein deel van onze omzet. Maar in februari nam de vraag explosief toe. We moesten alle zeilen bijzetten, maar desondanks liepen de levertijden op. Daarbovenop kregen wij vanuit onze branchevereniging NVZ te horen dat de gezondheidszorg dreigde stil te vallen vanwege een tekort aan desinfectiemiddelen. We zijn een duurzaam bedrijf met veel aandacht voor mens en milieu. We vonden het dan ook belangrijk om ons steentje bij te dragen en om te zorgen dat de middelen terecht kwamen waar ze het hardste nodig waren. De gezondheidszorg kreeg dus prioriteit en we hebben samen met de NVZ en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een zogenoemde letter of intent getekend. Daarmee hebben we voorkomen dat er tekorten kwamen en dat de overheid moest ingrijpen op onze productie.” 

“Het is verleidelijk om tijdelijke contracten niet te verlengen, maar er komen betere tijden aan”

Stip op de horizon blijven volgen

“Je merkt dat hygiëne en schoonmaak momenteel prioriteit hebben”, vervolgt Metternich. “Het besef dat dat belangrijk is, is er. Veel bedrijven investeren inmiddels in vaste dispensersystemen in plaats van losse flesjes op het bureau of de toonbank. Ook in toiletvoorzieningen wordt geïnvesteerd. Normaal gesproken als het slechter gaat met een bedrijf, dan wordt er op twee dingen als eerste bezuinigd: kantoorartikelen en schoonmaak. Maar dat zal de komende jaren wel anders zijn, denk ik. Voor de branche is dat positief en dat helpt schoonmaakbedrijven om vast te houden aan hun strategie.” Want dat is de nummer één tip van deze CEO: houd vast aan je strategie. “Dat heeft ons ook het afgelopen jaar doorgeholpen. Oké, het is een rare tijd. Maar houd vast aan je lange termijnplan. Gooi dat niet zomaar overboord. Blijf die stip op de horizon volgen. De weg daarnaartoe hoeft natuurlijk geen rechte lijn te zijn. Het is juist goed en verstandig om in te spelen op trends.”

Aandacht voor duurzaamheid komt terug

Als belangrijke trend noemt hij duurzaamheid. “In 2019 stond dat overal bovenaan de agenda, maar de afgelopen periode is daar amper aandacht voor geweest. Best wel gek, aangezien deze crisis ons juist heeft laten zien dat we te afhankelijk zijn van bepaalde bronnen. Beter omgaan met grondstoffen en afvalloos werken worden de toekomst. Voor ons als producent zie ik daar een mooie kans liggen. Met de Recycle Factory, waarbij we lege plastic verpakkingen bij onze klanten ophalen om daar weer nieuwe verpakkingen van te maken, bleek dan ook een groot succes. Binnenkort zijn we van plan om dat breder te trekken.” Ook data en intelligentie ziet Metternich als belangrijke trends. “Hoe kunnen we dat toepassen om het hygiëneniveau omhoog te krijgen? Uit data van doseer- en dispensersystemen kunnen we bijvoorbeeld concluderen of men zich aan de hygiëneprotocollen houdt of niet.”

 

Houd je personeel vast

Ook is het volgens Metternich belangrijk om je personeel te behouden. “Net voor deze crisis was er een schreeuwend tekort aan schoonmakers. Ik vind het pijnlijk om te zien dat er nu alweer zoveel mensen worden losgelaten. Natuurlijk is het verleidelijk om tijdelijke contracten niet te verlengen, maar er komen betere tijden aan.” Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat medewerkers bij jouw bedrijf willen blijven. Hoe je dat doet? “Leuk werkgeverschap. Ik geloof in een combinatie van goed informeren en samen leuke dingen doen. Dat is nu lastig, maar er zijn nog genoeg creatieve ideeën te bedenken. Normaal gesproken houd ik aan het einde van het jaar een speech voor alle medewerkers, maar dit jaar maken we een speciaal magazine. Onlangs hebben we een digitale bierproeverij samen met de lokale bierbrouwer georganiseerd en voor kerst hadden we een speciale drive through. Creatief zijn is belangrijk, nu meer dan ooit. Ga niet stilzitten en mopperen, maar bedenk wat je wel kunt doen.” 

“Juist nu is het een goed idee om met een leuk of gaaf nieuw concept te komen”

Investeer juist nu in nieuwe ideeën

Dat geldt niet alleen op het gebied van personeel, maar ook op het gebied van dienstverlening. Metternich: “Juist nu is het een goed idee om met een leuk of gaaf nieuw concept te komen. Natuurlijk is dat voor je gevoel moeilijk. In crisistijden lijkt het logischer om te bezuinigen. Maar anticyclisch investeren is een bewezen succesvolle tactiek. Dan sta je sterk als er betere tijden aankomen.” En als laatste is het nu ook een goede tijd om zwakke schakels in de keten aan te pakken. “De coronacrisis is echt een karaktertest, zowel voor mensen als bedrijven. Wie lieten steken vallen en wie zette juist een stap extra? Welke opdrachtgevers waren ontzettend bot en wie was meedenkend? Investeer in een goede klant-leverancier relatie, want dat betaalt zich terug. Belangrijk is wel om aan die keten te blijven werken en om na deze crisis niet meteen in oude patronen terug te vallen.”

SVS en UL-Team

Investeren in opleiden maakt het verschil

Spectro

8/10
Loading ...