Eerlijk is eerlijk: Toen we vorig jaar het digimagazine met de schoonmaaktrends voor 2020 lanceerden, hadden we de coronacrisis niet voorspeld. Nee, maar wie wel? Dat een pandemie wereldwijd zo’n impact kon hebben op hoe we tegen schoonmaak en hygiëne aankijken, had niemand verwacht. Het hygiënebewustzijn is op een heel ander, hoger niveau gekomen. Dat merkten we vooral in maart toen het aantal lezers op www.servicemanagement.nl omhoogschoot. Sky high. Artikelen over schoonmaken, desinfecteren en het coronavirus zelf gingen grif over de toonbank, om het zo te zeggen. Vanuit Service Management was het belangrijk om aan te geven waar we nu mee van doen hadden en hoe we het virus met schoonmaak en hygiëne kunnen verslaan.
Inmiddels zijn we in een ander tijdsgewricht gekomen. Het digitale magazine dat je nu in handen hebt doet recht aan de nieuw ontstane situatie, maar brengt ook zeer zeker doorlopende trends onder de aandacht. Want die zijn met de coronacrisis niet ineens weg. Of het nu over hospitality, stoomreinigen, robots voor glasbewassing of duurzaamheid gaat... Met dit digitale magazine proberen we niet exact de toekomst te voorspellen. Dat kan niemand, zoals we hebben gezien met de coronacrisis. Maar we kunnen wel trends schetsen die voor jou als lezer in de schoonmaaksector richting geven. Zodat je er rekening mee kunt houden in jouw eigen organisatie. Als opdrachtgever, als schoonmaakbedrijf, als groothandel of als aanpalende discipline in het mooie schoonmaakvak.
Ik kan in elk geval mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen na alle ontwikkelingen. Ik kan alleen maar hopen op iets meer vrijheid. Ook de vrijheid om bij jou langs te komen voor fysieke interviews die de afgelopen tijd door de lockdowns in het water vielen. Daarbij was het wel ongelofelijk mooi om te zien hoe de schoonmaak zijn rol pakte, met name in de zorg. Naast de helden van de zorg, waren er daar ook de helden van de schoonmaak. Die in minstens zo moeilijke omstandigheden hun werk deden.
Ik hoop in 2021 dat de herwonnen waardering voor schoonmaak – de Koning en de minister-president noemden de schoonmakers zelfs in hun speeches - blijft hangen. En dat het hygiënebewustzijn niet inzakt als een plumpudding, met bezuinigingen op schoonmaak erachter aan. Met de vaccinaties aan de gang, kan ik eigenlijk alleen maar wensen dat we een top schoonmaakjaar krijgen. Op naar het nieuwste normaal met daarin permanent aandacht voor schoonmaak en hygiëne.
Ronald Bruins,
Hoofdredacteur Service Management
We zien dat je een verouderde browser hebt. Eentje die niet goed om kan gaan met HTML5.
Dit magazine is gemaakt met Magzmaker, het online magazine cms, dat gebruik maakt van moderne technieken gebaseerd op HTML5. We hopen we dat je de laatste versie van Internet Explorer, Google Chrome of Mozilla Firefox kunt installeren. Dat zijn browsers waarmee je dit magazine probleemloos kunt bekijken.
Download de laatste versie van Internet Explorer hier.
Download de laatste versie van Firefox hier.
Download de laatste versie van Chrome hier.