Toen de coronacrisis op haar hoogtepunt was, werd in Noordoost-Brabant een opmerkelijk initiatief genomen. Reinigingsmiddelenproducent Spectro schaalde gigantisch op en gaf vervolgens de gezondheidszorg en andere urgente dienstverleners onverkort voorrang. “De producten moesten terechtkomen waar ze het hardst nodig waren.”
Lees verder
Spectro produceert al sinds jaar en dag desinfectiemiddelen voor professioneel gebruik. Toen de vraag in februari explodeerde, liepen de levertijden op. Niet alleen bij Spectro uiteraard, maar overal. Daardoor dreigden er tekorten te ontstaan. Bovendien zag CEO Laurens Metternich dat de markt steeds hogere prijzen vroeg.
“Een totaal onwenselijke situatie”, aldus Metternich. “En dat merkten wij natuurlijk als geen ander, omdat we in Noordoost-Brabant zitten. Daarom hebben we in no time de productie van onze toegelaten desinfectiemiddelen fors opgeschaald. Bovendien hebben we daarbij de keuze gemaakt om de gezondheidszorg en andere urgente dienstverleners voorrang te geven boven andere partijen.”
Vanwege de urgentie maakte Spectro daarbij geen onderscheid tussen distributeurs en eindgebruikers. “Op die manier kwamen de partijen die de producten het hardst nodig hadden niet met tekorten te zitten. Bovendien bleven we onze producten tegen normale prijzen aanbieden. Want als je ziet wat de prijzen op de markt soms waren…”
Daarnaast nam Spectro in die periode tijdelijk geen nieuwe klanten aan, zodat ook bestaande klanten goed geholpen konden worden. “Als familiebedrijf is continuïteit erg belangrijk voor ons. We hadden natuurlijk mee kunnen doen aan de ‘gekte’ op de markt, maar dat vonden we in alle opzichten totaal onverantwoord. En wat meegenomen is: dankzij deze situatie hebben we onze capaciteit blijvend kunnen vergroten. ‘Nee’ verkopen hoeft dus niet meer.”
We hadden mee kunnen doen met de ‘gekte’ op de markt, maar dat vonden we onverantwoord’
Het initiatief van Spectro leverde uiteenlopende reacties op. “Onze medewerkers hebben aardig wat scheldpartijen te verduren gekregen”, blikt Metternich terug. “Commerciële partijen hadden soms weinig begrip voor het feit dat we de prioriteit even elders legden.”
Dat was best lastig, maar bij Spectro zagen ze in de directe omgeving hoe nodig deze stap was. “Bovendien wogen de hartverwarmende reacties vanuit de doelgroep ruimschoots op tegen de negatieve geluiden. Die ene kleine zorgverlener die zo blij is met dat ene kleine doosje: daar doe je het voor!”
Metternich heeft dan ook geen seconde spijt gehad. “Hygiëne was – en is – belangrijker dan ooit. En dit was het enige wat goed voelde. Er is zoveel meer dan omzet en winst. We zetten als bedrijf al sterk in op duurzaamheid, maar ook maatschappelijke relevantie is nu meer dan ooit een leidraad voor onze bedrijfsvoering. Ook nu de markt weer enigszins aan het normaliseren is.”
Hij besluit: “Juist in situaties als deze moet je verder kijken, er samen het beste van maken. Ik hoop dat we daar een bijdrage aan geleverd hebben.”
Dit artikel is gesponsord door Spectro