Schoonmaak nu en na corona: 

“Beter een goede reiniging dan een halve desinfectie”

Het coronavirus roept veel vragen op. Onder andere over hoe de schoonmaak van bijvoorbeeld kantooromgevingen er straks uit moet gaan zien. Moeten we bijvoorbeeld continu desinfectie gaan toepassen? Schoonmaakgroothandel Boma organiseerde donderdag 23 april de webinar ‘Het Schoonmaakkompas: nu en na corona’ om antwoord te geven op de meest gestelde vragen. Service Management nam daaraan deel. 

Lees verder 


Boma’s CEO Luc Bresseleers en Country Director Nederland Guus Nieuwlaat deelden tijdens de webinar Boma’s visie op hoe de schoonmaak er nu én na de coronacrisis uit zou moeten zien. Daarbij lag de focus op niet-kritische zones, zoals kantooromgevingen. Voor kritische zones als ziekenhuizen gelden andere protocollen en richtlijnen en werden buiten beschouwing gelaten. Brancheorganisatie OSB heeft overigens voor coronaschoonmaak drie protocollen opgesteld.

 

Drie veelgestelde vragen

Bresseleers en Nieuwlaat gaven antwoord op drie veelgestelde vragen over schoonmaak en het coronavirus:

  • Hoe verandert de schoonmaak nu en straks?
  • Hoe realiseer ik een veilige aanpak voor schoonmaakmedewerkers?
  • Hoe faciliteer ik een gezonde werkplek?

 

De belangrijkste adviezen zetten we hier op een rij. De volledige webinar is terug te kijken via het Youtube kanaal van Boma.

 

Hoe verandert de schoonmaak: nu en straks?

“Desinfectie is als een atoombom”, vielen de heren met de deur in huis. “Het is onontbeerlijk in het bestrijden van het virus. Maar belangrijk om te onthouden is dat er een verschil is tussen bacteriën en virussen. Evenals dat bacteriën óveral zijn en dat veel van die bacteriën juist goed zijn. Ons lichaam heeft bacteriën nodig om te kunnen functioneren. Met desinfecteren vaag je alles weg van een oppervlak.”

Continue desinfectie niet nodig

Heb je een oppervlak gedesinfecteerd en raak je het daarna weer aan? Of zet je er een gebruikte koffiemok op? Dan moet je in feite weer opnieuw desinfecteren; er zitten immers weer bacteriën op. “In ons optiek is continu desinfecteren niet de juiste manier. Wij zeggen: beter een goede reiniging, dan een halve desinfectie. Want schoonmaken werkt preventief. Je kunt eventueel wel spotdesinfectie toepassen op touch points.”

 

Daarnaast adviseert Boma om op plekken waar toch regelmatig desinfectie wordt toegepast, gebruik te maken van probiotische reinigingsmiddelen tijdens de schoonmaakrondes. Dit om de aanwezigheid van goede bacteriën – die mensen nodig hebben – te stimuleren.

Webinar Boma

Bresseleers en Nieuwlaat tijdens de webinar: “Goede schoonmaak begint bij goede en schone materialen”

>> Lees ook: Probiotische reinigingsmiddelen: schoonmaken met bacteriën

 

Wat is goede schoonmaak?

Daaruit volgt de vraag wat dan precies goede schoonmaak is. “Goede schoonmaak begint bij goed, efficiënt en schoon materiaal. Een dokter opereert immers ook niet met vuile instrumenten, want dan heb je een probleem. Dat geldt ook voor schoonmaak. Daarbij is het belangrijk dat er elke dag genoeg tijd is om de materialen na elke klus goed schoon te maken en te onderhouden, zodat je de volgende keer weer fris aan het werk kunt.”

 

Verder adviseerden Bresseleers en Nieuwlaat om methodefouten te voorkomen, niet met allerlei ingewikkelde reinigingsmiddelen door elkaar te werken (“keep it simple“) en om niet onnodig alles met disposable materialen uit te voeren. “Dan creëer je een enorme berg afval. We moeten circulariteit niet uit het oog verliezen.”

 

>> Lees ook: Handhygiëne: alles over handen wassen én drogen

Desinfectie

Communicatie met werkvloer erg belangrijk

Verder is vooral communicatie erg belangrijk. Enerzijds om goed te weten wat er op de werkvloer speelt en hoe het met de schoonmaakmedewerkers gaat. Mocht er zich een vervelende situatie voor doen bij hen, dan kan daar snel op worden ingegrepen. Anderzijds willen de protocollen of werkprogramma’s door de huidige situatie nog wel eens regelmatig veranderen. Het is belangrijk dat iedereen hiervan op de hoogte is: alle gebouwgebruikers en natuurlijk de schoonmakers op de werkvloer.

Hoe faciliteer ik een gezonde werkplek?

Als laatste gaven Bresseleers en Nieuwlaat antwoord op de vraag hoe men een gezonde werkplek kan faciliteren. Ook hierbij geldt dat communicatie erg belangrijk is. Zowel tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, als ook met de werkvloer. Daarnaast is het van groot belang dat de sanitaire inrichting op orde is. Daarmee bedoelen de heren van Boma dat de juiste middelen en materialen aanwezig zijn voor het toepassen van hygiëne. Dus de handzeep en papieren handdoekjes, maar bijvoorbeeld ook de aanwezigheid van schoonmaakmaterialen op centrale punten in het gebouw om touch points zelf tussen de schoonmaakbeurten door schoon te maken. Denk aan het koffiezetapparaat, het toetsenbord en de muis.

 

Ook is het belangrijk om de luchtkwaliteit binnen het gebouw op orde te hebben. “Wissel bijvoorbeeld tijdig de stofzak van de stofzuiger en ga na of een HEPA-filter tot de mogelijkheden behoort. Daarnaast is dit misschien wel het uitgelezen moment om de filters van het luchtcirculatiesysteem goed te laten controleren.”

 

Applaus door laten klinken

Bresseleers en Nieuwlaat sloten de webinar af met een paar inspirerende woorden: “Laten we de crisis aangrijpen om het belang van schoonmaak nog duidelijker te maken, de kwaliteit op te schroeven en de schoonmakers het respect te geven dat zij verdienen. Het is een taak aan ons allemaal om ervoor te zorgen dat het applaus dat nu klinkt, nog jaren na het virus blijft doorklinken.”  


Desinfectie

>> Meer weten over het coronavirus, de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor de schoonmaakbranche? 
In ons Dossier Coronavirus vind je alle berichten die Service Management heeft gepubliceerd omtrent het coronavirus


Dyson over schone lucht én over jetdrogers

Desinfectie

9/13
Loading ...