Ondernemen

 

Ruud Danklof (Blankers Schoon):

“De vraag vanuit de markt wordt breder en kritischer”

Lees verder 


Ruud Danklof zei inmiddels alweer zes jaar geleden vaarwel tegen zijn positie als algemeen directeur bij schoonmaakgigant Hago Nederland. Hij koos ervoor om zijn ondernemershart achterna te gaan en nam de leiding over van mkb-schoonmaakbedrijf Blankers Schoon.

 

Tekst: Anoek van der Riet

 

“In al die jaren dat ik bij grote corporates werkte, had ik al het idee dat ik regionaal wilde ondernemen”, begint Danklof zijn verhaal. “Ik wilde dichter bij de mensen en klanten staan, en samen kijken hoe we ons kunnen ontwikkelen. Bij een groot bedrijf is dat moeilijk. Dat zijn vaak bureaucratische organisaties met veel tussenlagen. Daardoor is de afstand letterlijk en figuurlijk veel te groot. En als je iets wil veranderen, dan moet dat langs allerlei lagen en schijven. Dat duurt allemaal hartstikke lang. Terwijl ondernemen voor mij betekent dat je kunt blijven veranderen en daarin ook een bepaalde snelheid behoudt. Oftewel: ik wil direct kunnen inspelen op de behoeften en kansen in de markt.”

 

Meer ontzorgen

Dat ondernemerschap is ook wat opdrachtgevers in toenemende mate verlangen, ziet Danklof. “Ze hechten veel waarde aan korte lijnen, aan samen ontwikkelen en aan doen wat je zegt. Een andere ontwikkeling die de afgelopen jaren is ingezet, is dat de vraag van opdrachtgevers steeds breder wordt. Ze willen meer worden ontzorgd.” Daar speelt de ondernemer natuurlijk graag op in. Het gesprek komt al snel op zijn twee nieuwe bedrijven: Schoner Werken en Slimm Facilitair.

Ondernemen betekent voor mij dat je kunt blijven veranderen en daarin ook een bepaalde snelheid behoudt.

 

Van advies tot levering van materialen

In 2020 werd Schoner Werken geïntroduceerd. Het bedrijf verzorgt aan de ene kant advies, trainingen en opleidingen, en aan de andere kant de levering van schoonmaakmachines, -middelen en -materialen. “Dit alles aan de hand van vijf pijlers: efficiency, hygiëne, duurzaamheid, innovatie en beleving”, aldus Danklof. Dit jaar kwam ook Slimm Facilitair op de markt. “Dat is een facilitair concept waarmee we het complete arsenaal aan facilitaire diensten leveren”. Bij elkaar opgeteld kan Danklof de opdrachtgever nu dus volledig ontzorgen. “Een klant kan bij ons advies inwinnen, wij kunnen de schoonmaak en andere facilitaire diensten organiseren en leveren ook zelf de machines, middelen en materialen.”

 

“Ik had altijd al een beeld voor ogen waarbij we meerdere diensten bij één opdrachtgever kunnen leveren. Maar eerst moest de basis bij Blankers Schoon goed staan. Inmiddels is ons schoonmaakbedrijf gegroeid en hebben we een sterke regionale positie ingenomen. Na een opstartfase met focus op doorontwikkeling en professionalisering, was in 2020 het moment om verder uit te bouwen”, vertelt de ondernemer met meer dan dertig jaar ervaring in de schoonmaakbranche.

Volwassen branche met volwassen cao

Die professionalisering ziet hij overigens ook in de rest van de sector. Danklof: “De schoonmaak is volwassener geworden. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de cao. Vroeger waren de schoonmaak-cao’s veel meer gericht op de korte termijn. Nu gaat het om afspraken voor meerdere jaren, inclusief een veranderagenda. En als je kijkt naar hoe constructief de laatste onderhandelingen zijn verlopen, dan is er veel positief veranderd in de afgelopen dertig jaar.”

 

“Wat ik hoop voor de komende onderhandelingsperiode en de nieuwe cao? Dat die volwassenheid zich doorzet. Ik hoop op weer een langdurige cao, waarin de arbeidsvoorwaarden voor de schoonmaakmedewerkers verder mogen verbeteren. Een goede cao, met nog betere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, helpt ons als sector om goede mensen aan te trekken. Dat is soms best lastig namelijk. Nu, in de coronacrisis, is dat probleem overigens wat minder zichtbaar, omdat veel mensen vanuit de horeca en leisure zich aanbieden in de schoonmaak.”

Team Blankers Schoon

Ruud Danklof (in het midden) tussen Bart van Wijhe, ondernemer Schoner Werken (links) en Erik Ruijters, ondernemer Slimm Facilitair (rechts): “Een goede cao helpt ons als schoonmaaksector om goede mensen aan te trekken.” 

Klein bedrijf beter voor medewerker

Als we het dan toch over personeel hebben: wat is goed werkgeverschap volgens Danklof? “Onze pay-off is ‘Blankers Schoon, dankbaar werk’. Daar liggen de drie d’s aan ten grondslag: dichtbij, deskundig en duurzaam. En die duurzaamheid gaat vooral over mensen. Zij maken het verschil en als je geen continuïteit hebt in je mensen, dan heb je geen bestaansrecht. Hoe we daarvoor zorgen? Denk aan lange dienstverbanden en leerwerktrajecten. Ook doen we bijvoorbeeld aan budgetcoaching voor onze medewerkers, omdat we merkten dat daar behoefte aan was. En we denken mee als ze specifieke vragen hebben, zoals over huisvesting of mobiliteit. Daardoor zijn het verloop en ziekteverzuim bij ons laag.”

 

De ondernemer gaat direct verder: “Maar ieder schoonmaakbedrijf zegt dit. Groot of klein, dat maakt niet uit, ze zullen je allemaal ongeveer hetzelfde vertellen. Ik geloof wel echt dat een kleiner bedrijf uiteindelijk een voordeel is voor de schoonmaker. Omdat die dichter bij de mensen staat en daardoor meer kan toevoegen.”

 

Meedoen aan EU-aanbestedingen

Wat is de visie van Danklof op het gebied van Europese aanbestedingen? “We schrijven alleen in op een aanbesteding als we het gevoel krijgen dat we langdurig met die partij kunnen samenwerken. Dat is dus onze afweging. Als we op voorhand zien dat het gaat om korte contracten, dan doen we al niet mee. Duurzaamheid staat bij ons op nummer één en dat gaat ook over duurzame relaties. We gaan alleen voor langdurige, strategische samenwerkingen, waarin je samen kijkt naar hoe je kunt verbeteren en daar samen in investeert.”

Ik geloof wel echt dat een kleiner bedrijf uiteindelijk een voordeel is voor de schoonmaker.

 

 

Ambitie voor de toekomst

“Het is onze ambitie om in onze regio de specialist voor schoonmaak te zijn”, zegt Danklof op de vraag wat zijn ambitie voor de toekomst is. “Enerzijds is dat een volume-vraagstuk, wat betekent dat we de grootste regionale speler willen zijn. Maar groei is geen ambitie op zich. Ik vind het veel belangrijker dat opdrachtgevers lang met ons willen en kunnen samenwerken. Vanuit klantloyaliteit groei je automatisch. Ook willen we ons verder specialiseren en ontwikkelen in bepaalde segmenten, zoals de gezondheidszorg. We zijn momenteel dan ook druk bezig met het opzetten van Blankers Zorg”, onthult de ondernemer.

 

Specialist in de zorg

“Voor de zomer hopen we daarmee live te gaan. Door een apart segment te creëren, combineren we onze deskundigheid met het ondernemerschap en de korte lijnen. Vaak zie je dat het regionale schoonmaakbedrijven ontbreekt aan investeringskracht of deskundigheid om in bepaalde niches of specialismes concurrerend te kunnen zijn ten opzichte van de traditionele landelijke schoonmaakbedrijven. Bepaalde sectoren, zoals de zorg, zijn best wel gesloten. Opdrachtgevers in deze branche kiezen liever voor en blijven bij de volumepartijen, want die hebben de referenties in huis. Dat geeft een gevoel van zekerheid en betrouwbaarheid.”

 

Danklof, grappend ter afsluiting: “We zijn trouwens ook het gezelligste schoonmaakbedrijf van het Zuiden. We bestaan in juni 55 jaar, 5 X 11 jaor, en dat gaan we zeker vieren. Vanwege de coronamaatregelen hebben we het feest over de zomer, richting het najaar getild. Of dat beperkt of groots wordt, ligt natuurlijk een beetje aan de situatie op dat moment. Maar als het aan mij ligt, doen we het zo uitbundig mogelijk!”


Werkgeverschap

Blankers Schoon

6/16
Loading ...