De baas

 

Ali el Azzouzi (Quick & Clean)

“Ik hoef niet de grootste te worden, maar wel een van de beste”

Lees verder 

Header foto in kolom - 6:4 verhouding

De oprichter van Quick & Clean is eigenlijk alleen druk met de operationele kant van het ondernemen. Het bezig zijn met administratieve zaken en wet- en regelgeving acht hij het moeilijkst van het aanbieden van schoonmaakdiensten. Ali el Azzouzi (31) is al tien jaar liever bezig met de uitvoering en klantencontacten. Een ontmoeting met een vooral bevlogen ondernemer.

 

Tekst: Dick van Zomeren

 

Van de drie tot vierduizend schoonmaakbedrijven in Nederland zijn er honderden qua mankracht bescheiden ondernemingen die zich met name richten op de onderkant van de markt. Ze blijven ver weg van grotere opdrachtgevers als gemeenten, de zorg en het onderwijs. Schoonmaakbedrijven met enkele medewerkers die contractueel of incidenteel schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren, maar ook zaken doen als woningontruimingen, bouwschoon opleveren en handymandiensten leveren. Met regionale of lokale klanten als kleinere bedrijven en particulieren.

 

Van automonteur in spé naar schoonmaakondernemer

In dat segment van dienstverleners past naadloos Ali el Azzouzi, oprichter en dus directeur van schoonmaakbedrijf Quick & Clean uit Veenendaal. Een overrompelende en bezielde ondernemer, een zoon van een Marokkaanse lasser die zich in 1980 in Nederland vestigde. Een gezin met zeven kinderen waarvan Ali bij een ROC de opleiding voor automonteur volgde. De praktijk daarvan ervaarde hij als minder leuk, vandaar dat de monteur in spé een jaar aan de slag ging als koerier bij een bestelbedrijf. “Dat was leuk, maar ik wilde graag eigen baas worden. Ik ging het huis uit en in Veenendaal op mezelf wonen om echt zelfstandig te worden.

 

Een van zijn zussen werkte bij een schoonmaakbedrijf, waarop zij Ali de suggestie deed om een schoonmaakbedrijf te beginnen. “Dat stond me eigenlijk wel aan. Wat materiaal betreft vroeg het weinig investeringen. Bovendien zei ze dat ze me zou helpen, onder meer door de eerste klant te vinden. Daarnaast bood mijn zwager aan me met de administratieve kant te helpen. Een bijkomstige taak waar ik erg tegenop zag en die me nu en dan nog zwaar valt. Zonder hulp van mijn zus en zwager zou ik nu, tien jaar later, niet hier staan met succesvol bedrijf.”

Zonder hulp van mijn zus en zwager zou ik nu, tien jaar later, niet hier staan met succesvol bedrijf.

 

 

Hotel als eerste klant

Met familiale steun ging zo in 2011 schoonmaakbedrijf Quick & Clean van start, met een kantoor-aan-huis. De eerste opdrachtgever was een hotel met dertig kamers in het naburige Echteld. “Met mijn 21 jaar was ik een heel jonge ondernemer met weinig kennis van de administratieve kant, maar ik wist dankzij mijn zusters wel het nodige van schoonmaken. Dat hotel betekende meteen een grote opdracht en ook direct werk voor zeven dagen per week. Ook voor mij dus, maar dat gaf niks. Ik had geen gezin en hoefde alleen voor mezelf te zorgen. Na drie jaar stopte dat hotel ermee en ging ik aanvankelijk alleen verder met glasbewassing en alle voorkomende schoonmaakwerkzaamheden voor bedrijven en particulieren. Dat liep heel behoorlijk en al gauw had ik enkele medewerkers in dienst.”

Ali Quick-en-Clean

Ali el Azzouzi: “Het poetsen van auto's is een aanvullende dienstverlening, het draait hier vooral om het schoonmaakwerk.”


Ook auto’s wassen

Twee jaar geleden kon Ali el Azzouzi een loods van circa honderd vierkante meter plus kantoortje huren op bedrijventerrein De Vendelier in Veenendaal. Dat het om een schoonmaakbedrijf gaat is overduidelijk, door de machines die er staan opgesteld en de rekken met reinigingsmiddelen. Maar de verhuizing naar het adres Koningsschot 18 betekende ook de start voor een tweede activiteit van de voormalige automonteur, onder de naam autopoetsbedrijf Quick & Clean. “Dat is begonnen door de vraag van garages en bedrijven waar we schoonmaakten en het beschikbaar zijn van onze bedrijfshal. Dat is echter een aanvullende dienstverlening, het draait hier vooral om het schoonmaakwerk.”

Eenmalig voorrijden niet lonend

Met zeven medewerkers, waaronder vier fulltime krachten, is het nog altijd een bescheiden onderneming die contractueel of incidenteel schoonmaakwerk verricht in gemiddeld dertig panden in de regio Veenendaal. “Onder die zeven ook mijn oudste zus, die in de rol van voorvrouw zaken regelt als de roosters en controles. De mannen en ik doen het zware werk en glas- en gevelreiniging.”

 

Over de incidentele opdrachten: “We doen nogal wat werk op het gebied van bouwschoon opleveren. Niet hele wijken, maar wel appartementencomplexen en grotere woningen. Dat doen we hier in en om de stad, maar ook verder weg. Voor particulieren werken, bijvoorbeeld glasbewassing met de stok of Tucker Poole komt weinig voor. Eenmalig voorrijden voor enkele tientjes is niet lonend.”

 

Wet- en regelgeving schrikt af

De omzet noemen doet Ali liever niet, hij zegt wel dat 2020 ‘een topjaar’ was met een mooi resultaat. Het gaat bij Quick & Clean nog altijd om een eenmanszaak, een V.o.f. of een B.V. is nog niet aan de orde. Het bedrijf is ook nog geen lid van de werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland of SieV.

 

De oprichter van Quick & Clean lijkt zelfs wat van de vraag te schrikken. “Dat klopt. Na tien jaar kan ik in praktische zin alles wat met schoonmaken van doen heeft en ik zeg nooit nee, ook niet als we in het weekend moeten werken. Maar ik heb wat moeite met de theorie en bij alles wat met wet- en regelgeving heeft te maken, schrik ik terug. Dat bedrukt me zelfs enigszins en hindert me bij de uitbouw van het bedrijf, ook omdat ik in geen enkel opzicht risico wil lopen. Als er ooit een tweede man bijkomt, of een compagnon, dan wordt het papierwerk zijn taak. Gelukkig was er bij de start mijn zwager die hielp. Inmiddels hebben we een accountantskantoor ingeschakeld, gericht op het MKB.”

 

Dat het niet aangesloten zijn bij een werkgeversorganisatie ook betekent géén keurmerk te hebben, bedrukt hem niet. “We werken niet voor grote opdrachtgevers als gemeenten, de zorg of het onderwijs en mogelijk leeft daar de vraag over erkenning of een keurmerk. Onze klanten vormen bedrijven, de bouw, winkels en autobedrijven, die eisen geen keurmerk.”

Als er ooit een tweede man bijkomt, of een compagnon, dan wordt het papierwerk zijn taak.

Niet de grootste, wel de beste

Voor Quick & Clean geen reclame of actieve verkoop. Ondernemer Ali is tomeloos enthousiast en spontaan en verkoopt zo vooral zijn zichzelf, pas daarna zijn diensten. “Nee, ik maak geen reclame en heb door strikt eerlijk en oprecht te zijn snel een band met klanten en zakenrelaties. Je zult hier in Veenendaal ook absoluut niets negatiefs over mij horen. Er zijn hier veel grotere collega’s en die gun ik het allerbeste. Aan hun presentaties en niveau ben ik nog niet toe.”

 

Wat heeft hij dan wel voor ogen met zijn bedrijf? “Heel open en eerlijk te zijn en de beste schoonmaakdiensten te bieden in Veenendaal en daarbuiten. Ik hoef niet persé de grootste te worden, maar wel een van de beste. Door onze omvang is het nu allemaal goed te beheersen en klachten over de uitvoering krijgen we nooit. Met die zeven medewerkers is het voor mij hard werken. Elke werkdag weer en doordat ik geen gezin heb, werk ik ook zaterdags en zondags door met de planning, urenregistratie, offerten en materiaal inkoop. Dat geeft allemaal niets. Zelfs de corona leverde nog een voordeel op: doordat ik niet naar fitness en de sportschool mag, leverde dat extra uren op om te werken. Ik geniet van mijn leven naast mijn werk en ben dus heel tevreden en dankbaar.”

Colofon

De Baas: Quick and Clean

15/16
Loading ...