In de facilitaire sector (schoonmaak, catering, beveiliging en projectverhuizing) in Nederland werken meer dan 250 duizend medewerkers, die samen zorgen voor een omzet van 8,5 miljard euro. Maar er dreigen donkere wolken. De lonen stijgen op het moment zo fors, dat de vraag of deze stijgingen doorbelast kunnen worden cruciaal is. Zo niet, dan zou dat weleens kunnen leiden tot faillissementen en ontslagen.
Een nijpende situatie dus, ook voor de schoonmaakbranche. Van die 250 duizend mensen werken er namelijk ruim 125 duizend in de schoonmaak. Het is dan ook een scenario waar we nu op moeten anticiperen, aldus voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Geert van de Laar. "De situatie is momenteel zo nijpend dat er andere afspraken gemaakt moeten worden. Zo gaf Ard van der Steur, voorzitter van de Nederlandse Beveiligingsbranche, recent in een interview aan dat de loonstijging in deze branche zeker 15% zal bedragen. Een percentage dat beveiligingsbedrijven, gekenmerkt door lage winstmarges, grotendeels zullen moeten doorberekenen aan hun opdrachtgevers. Bij een te lage indexatie zullen beveiligingsbedrijven op kosten, zoals bijvoorbeeld inwerk- en opleidingskosten, gaan bezuinigen, neemt de kwaliteit van dienstverlening af én wordt het personeel uiteindelijk de dupe. Zeker niet ondenkbeeldig is dat bedrijven failliet gaan onder de forse kostendruk, waarbij met name het MKB als eerste in de knel zal komen. Ook schoonmaak-, catering- en verhuisbedrijven ervaren soortgelijke problemen."
In de facilitaire sector worden vaak meerjarige contracten afgesloten met een afgesproken indexatie-clausule. Die indexatie loopt nu vaak al uit de pas met de stijging van de loonkosten. Daarom doet de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een moreel appèl op opdrachtgevers in de sector: ga het gesprek aan met je leveranciers over het feit dat aan een hogere indexatie dan die is afgesproken niet te ontkomen valt. Door dit gesprek op een positieve en constructieve manier te voeren, kan er gezocht worden naar oplossingen. Uiteindelijk is iedereen immers gebaat bij continuïteit van de dienstverlening. "Juist in lastige tijden, ook voor de opdrachtgever, is het van groot belang om met respect voor de ontstane situatie het gesprek aan te gaan met facilitaire leveranciers", aldus Van de Laar. "Ook de opdrachtgever heeft er belang bij dat goede medewerkers blijven werken in de facilitaire branche of dat er juist nieuwe medewerkers instromen."
Onlangs heeft de Code Verantwoordelijk Marktgedrag de Handreiking indexatieafspraken meerjarige contracten uitgebracht. Die sluit aan bij dit appèl met een pleidooi voor goede en flexibele afspraken over indexatie op de lange termijn. Hierbij zijn goede procesafspraken en de dialoog tussen opdrachtgever en - nemer van groot belang.
Naar boven
Werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland is onlangs de arbeidsmarktcampagne ‘Schoonmaak Je Rijk’ gestart om studenten te verleiden tot die goed betaalde, flexibele bijbaan in de schoonmaak. Goed betaald, omdat we studenten het all-in uurloon kunnen aanbieden. Maar wat houdt een all-in loon nu precies in? 5 vragen en antwoorden.
In het eerste kwartaal van 2022 liet Hago onderzoek doen onder diverse onderwijsinstellingen. Er zijn 7 diepte-interviews afgenomen. Daarnaast is er een kwantitatief onderzoek gehouden onder 46 verschillende onderwijsinstellingen. De functietitels van respondenten zijn divers: facilitair manager, facilitair coördinator, inkoopadviseur, directeur ondersteunende diensten en bedrijfsvoering, manager huisvesting en facilities, procurement manager, contractmanager en hoofd facilitaire dienst. In deze rol zijn zij mede- of eindverantwoordelijk voor het (strategisch) inkopen van schoonmaak.
In de top 3 van belangrijkste ontwikkelingen staat de schoonmaker centraal. Zowel het respect voor het beroep als de duurzame inzetbaarheid. Een schoonmaker heeft een essentieel beroep, maar studenten en medewerkers van de onderwijsinstelling nemen schoon nog wel eens ‘voor lief’. Om meer respect en begrip voor de schoonmaker te creëren is zichtbaarheid belangrijk, aldus 85 procent van de bevraagde onderwijsinstellingen.
De schoonmaker is een gewaardeerde collega, maar bijna driekwart van de onderwijsinstellingen geeft aan dat de schoonmaker te weinig betaald krijgt. De schoonmaker staat op de loonlijst van de schoonmaakleverancier, maar een onderwijsinstelling kan wel invloed uitoefenen op de beloning van schoonmaakmedewerkers. De beloningen in geld liggen vast in een CAO om mensen te beschermen. Voor andere facetten, zoals werkdruk en werkplezier, is er zeker nog ruimte voor verbetering.
Het belang van duurzaamheid wordt gezien. Het werd in diepte-interviews vaak spontaan genoemd als een van de belangrijkste ontwikkelingen en ook het kwantitatieve onderzoek toont het belang aan. Duurzaamheid is een breed begrip en voor iedere onderwijsinstelling ligt de nadruk op een ander onderdeel. Materiaalgebruik, Zero-Waste en het reduceren van CO2 spelen de grootste rol. Bij duurzaamheid is het maken van concrete én meetbare impact belangrijk.
Resultaatgericht en datagestuurd schoonmaken worden door respondenten niet als meest belangrijk bestempeld. Aan de andere kant zijn ze daar wel - bijna dagelijks - mee bezig. Voor veel onderwijsinstellingen is resultaatgericht schoonmaken momenteel de norm. Wat opvalt is dat 1 op de 5 respondenten het meten van kwaliteit bij resultaatgericht schoonmaken lastig vindt. Datagestuurd schoonmaken wordt daarbij nog niet door iedereen als oplossing gezien. 4 op de 10 geeft aan dat datagestuurd schoonmaken efficiënter is. 6 op de 10 is daar nog niet van overtuigd. De meningen zijn daarnaast ook verdeeld over de toegevoegde waarde van datagestuurd schoonmaken. Slechts 1/3 geeft aan dat zij datagestuurd schoonmaken als dé toekomst zien. Tot slot maakt een kwart van de respondenten zich zorgen over het effect van datagestuurd schoonmaken op de autonomie en het werkplezier van de schoonmaker
Brancheorganisatie Schoonmakend Nederland waarschuwt schoonmaakondernemingen voor schimmige uitleenconstructies.
De huidige krapte op de arbeidsmarkt is, voor sommige ondernemers, reden om zich op de markt van arbeidsbemiddeling te storten", zegt de brancheorganisatie. "Soms als uitzendbureau, maar ook als bemiddelaar van ZZP'ers. Deze laatsten noemen zich soms ook platform voor freelancers en/of ZZP'ers."
Schoonmakend Nederland: "We hebben de indruk dat hier soms schimmige constructies achter schuilgaan. Daarom adviseren we je: wil je mensen inlenen, let er dan op dat je met een bonafide partij in zee gaat. Deze zijn bijvoorbeeld aangesloten bij de ABU of NBBU, en/of beschikken over het SNA-Keurmerk."
Als het bureau zijn zaken niet op orde heeft, loopt het schoonmaakbedrijf in het kader van de ketenaansprakelijkheid het risico aansprakelijk gesteld te worden voor eventueel niet afgedragen belastingen en premies. "Ook uitzendkrachten die niet het cao-loon hebben gekregen, kunnen hier alsnog aanspraak op maken. Ook loop je het risico dat ondeugdelijke constructies bij de keurmerkinspectie aan het licht komen, wat weer kan leiden tot ingewikkelde en mogelijk kostbare herstelacties."
Naar boven