Digitalisering verovert plek in schoonmaakbranche

Slimme sensoren, autonome schrobzuigmachines en handige apps

Lees verder 


Achtergrond: Digitalisering 

 

Tekst: Sander Wageman

 

Robots en slimme apparaten hebben het schoonmaakwerk nog niet overgenomen, maar dat digitalisering en robotisering in rap tempo hun plek in de schoonmaakbranche veroveren, daar is vriend en vijand het inmiddels over eens. Slimme sensoren zorgen voor efficiëntie, autonoom werkende schrobzuigmachines, continuïteit en handige apps voor een constante stroom aan waardevolle feedback.

 

Wie op Schiphol rondloopt, zou zo maar eens Annie Trash tegen kunnen komen. Deze schattige kleine afvalrobot rijdt rond op Pier D en zorgt dat mensen hun afval in de juiste afvalbak stoppen. Wie z’n troep bij Annie naar binnen werpt, wordt door haar vriendelijk bedankt voor de bijdrage. Annie Trash is slechts een van vele robots die in Nederland meehelpt de omgeving schoon en opgeruimd te houden. Op steeds meer plekken rijden bijvoorbeeld autonome schrobzuigmachines. Door slimme techniek weten deze machines hun eigen weg te vinden, ondanks obstakels, drukte of andere uitdagingen. Er komen er ook steeds meer op de markt. Na Cleanfix en Diversey introduceerde het Duitse Adlatus Robotics in 2018 een schoonmaakrobot in Nederland: de CR700. De machine heeft een eigen servicemachine waardoor hij zichzelf niet alleen kan opladen, maar ook kan voorzien in zijn eigen onderhoud. Een unicum in Nederland.

 

 

Sensoren

De mogelijkheden zijn eindeloos. Niet alleen op het gebied van robotics, maar ook het gebruik van sensoren neemt een vlucht. Waar eerder al CSU samen met bouwbedrijf Heijmans het project BeSence lanceerde, daar werkte D&B The Facility Group sinds begin 2018 op het World Trade Center Amsterdam met Tork EasyCube. In beide gevallen zorgen slimme sensoren voor een stroom aan data, bijvoorbeeld over de hoeveelheid zeep in dispensers of het aantal mensen dat gebruik maakt van de sanitaire ruimte.

 

Met die data kunnen schoonmakers efficiënt en eenvoudig worden aangestuurd. Geen tijdrovende controles van onder andere toiletten meer, en nooit meer lege dispensers of wc-rolhouders. D&B wil op de langere termijn zelfs richting pay-per-use. “We zien kansen om deze werkwijze ook te introduceren in de algemene ruimten en deze te koppelen aan bijvoorbeeld de weersverwachting. Dit kan betekenen dat D&B op termijn niet langer uren factureert, maar haar facturen baseert op een prijs per gebruiker of bezoeker. Dat zou een revolutie in de schoonmaakmarkt veroorzaken”, stelt Edo den Hertog, Chief Operational Officer bij D&B The Facility Group.

Foto in kolom- 6:4 verhouding

‘Slimme sensoren zorgen voor efficiëntie, autonoom werkende schrobzuigmachines, continuïteit en handige apps voor een constante stroom aan waardevolle feedback.’

Blokkendoos

Volgens Dirk Tuip van FacilityApps is software voor schoonmaakbedrijven in de toekomst als een blokkendoos waar je blokken opzet naarmate je ze nodig hebt. Hij zegt: “Het is nu natuurlijk nog niet ideaal als iedereen zijn eigen systeem bouwt. Als we dat willen overbruggen, dan is het nodig dat leveranciers data en hun oplossingen toegankelijk maken om zo gegevens uit te kunnen wisselen.”

 

Vanwege de snelle en bovenal omvangrijke intrede van digitalisering is het voor veel schoonmaakbedrijven soms lastig om aan te haken. Sev Smits van Nocure, een bedrijf dat software op de markt brengt om commerciële, operationele en financiële processen te automatiseren, ziet ook dat de schoonmaakbranche nog wat zoekende is als het om digitalisering gaat. “Hoe moeten we digitaliseren? Gedreven vanuit aanbestedingen voelen schoonmaakbedrijven wel de noodzaak om te digitaliseren en mee te gaan in de trend. Alle partijen zijn nog op zoek naar het antwoord op de vraag hoe ze dat moeten doen. Schoonmaakbedrijven die digitaliseren maken grote stappen”, constateert hij.

 

Sceptici

Ondanks het oplopende aantal bedrijven dat digitaliseert of robots inzet, blijven er sceptici die menen dat de schoonmaakbranche nou net een sector is waar digitalisering niet werkt. Roy Ploum, directeur van Hago Next is niet een van die sceptici. Hij meent dat je een open mind moet blijven houden. “Ik weet ook niet of handjes in de schoonmaak verdwijnen, maar je moet in elk geval de ontwikkelingen in de gaten houden en proeftuintjes opzetten. Als je dat niet doet, eindig je als Kodak dat te laat de opkomst van digitale fotografie doorhad.”

 

Kortom, het is niet de vraag wanneer digitalisering en robotisering hun opwachting maken in de schoonmaak, maar eerder hoe snel en met welke impact. En als we de experts moeten geloven, doen schoonmaakbedrijven er goed aan de ontwikkelingen goed in de gaten te houden, willen ze straks niet met lege handen staan.

Webinar over digitalisering terugkijken? 

Om de branche te helpen met het antwoord vinden op de vraag hoe om te gaan met digitalisering, organiseerde Service Management op 8 november 2018 voor het eerst een gratis webinar met als thema ‘Hoe geef je digitalisering in de schoonmaak vorm?’ Sev Smits (Nocure), Roy Ploum (Hago Next) en Dirk Tuip (FacilityApps) waren de sprekers. Ze gaven antwoord op vragen als: hoe pak ik als schoonmaakbedrijf digitalisering aan, wat zijn de mogelijkheden in digitalisering/robotisering en wat is er op dit moment in de markt te krijgen?
Bekijk de webinar over digitalisering

Op zoek naar een specialist op het gebied van digitalisering en schoonmaak?

Zie een overzicht van alle bedrijven in onze marktgids.


Nocore timmert aan de weg

Digitalisering

6/20
Loading ...