Achtergrond: Materialen

 

Goede materialen belangrijk voor imago én voor werknemer

Beknibbel niet op je schoonmaak-materialen

Goede schoonmaakmaterialen zijn onmisbaar voor een schoonmaakbedrijf. Daarop beknibbelen is dan ook absoluut uit den boze, stellen deskundigen. Investeer juist in goede, nette en ergonomische materialen. Dat is én goed voor het imago van de schoonmaakbranche én het is beter voor de gezondheid van uw schoonmaker. 

Header foto in kolom - 6:4 verhouding

Tekst: Anoek van der Riet

 

Het is belangrijk om te zorgen dat uw schoonmaakmedewerkers de beschikking hebben over kwalitatief goede en nette werkmaterialen. Kies niet zomaar voor de allergoedkoopste variant en vervang oude en kapotte materialen tijdig, adviseren deskundigen. Die investering in betere materialen haalt een schoonmaakbedrijf er in een mum van tijd weer uit. Hoe dan? Enerzijds doordat werknemers gelukkiger en gezonder zijn en anderzijds doordat opdrachtgevers tevredener zijn.

 

Imago verbeteren

Dat de schoonmaak nog steeds kampt met een negatief imago, zal voor de meesten geen verrassing meer zijn. De goede weg is wel ingeslagen, daar niet van. Maar we zijn er nog lang niet. Ron van der Meijden, schoonmaakdeskundige en -adviseur, stelt dat men dit negatieve beeld van de schoonmaak alleen maar bevestigt door te werken met vuile en onverzorgde materialen en machines. “Als je materialen niet in orde zijn, kun je niet aan het werk. Zorg voor nette, schone schoonmaakmaterialen en je hebt de helft gewonnen. Als je met vuile, onverzorgde materialen werkt dan sta je meteen al met 2-0 achter”, stelt Van der Meijden. Klanten en opdrachtgevers zien natuurlijk met welke materialen de schoonmakers een klus uitvoeren. Helemaal met de huidige trends van dagschoonmaak en ‘de zichtbare schoonmaker’, staan de werkmaterialen veel meer in de kijk dan vroeger misschien het geval was. Een opdrachtgever zal niet snel een opmerking maken over kapot of vuil materiaal. “Maar ze denken het wel. Vaak hoor ik dat er wordt neergekeken op schoonmakers. Door te werken met onverzorgde materialen, doen we niks anders dan dit negatieve beeld bevestigen”, aldus Van der Meijden. Een bekend voorbeeld van materiaal dat een belangrijke bijdrage levert aan het beeld van de schoonmaak, is de werkkar. Bijna overal wordt deze gebruikt en waar de schoonmaker is, is de werkkar. Een kapotte, oude of slordig ingerichte werkkar is dan ook fataal voor het beeld van de schoonmaak. Van der Meijden doet dan ook een oproep: “Doe alsjeblieft je uiterste best om dit negatieve beeld niet te bevestigen. Werk niet met vuile, kapotte en onverzorgde materialen. Zorg dat de spullen er representatief en netjes uitzien. Dan ben je al een heel eind op weg.”

Foto bij quote - 6:4 verhouding

‘Zorg dat de spullen er representatief en netjes uitzien. Dan ben je al een heel eind op weg.’

Makkelijk maken

Voor een schoonmaakbedrijf is de schoonmaker op de werkvloer het belangrijkste werkkapitaal. Dat wordt in elk geval keer op keer gesteld. Het is daarom natuurlijk zaak om het de schoonmaker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zorg dat de schoonmaker gelukkig en gezond is en zo lang mogelijk kan blijven doorwerken. Stel daarom ook goede werkmaterialen beschikbaar! Ten eerste kan er natuurlijk simpelweg niet (goed) gewerkt worden zonder de juiste spullen. De schoonmaakkwaliteit zal hoogst waarschijnlijk dalen, de schoonmaker moet harder werken om het juiste resultaat te behalen én de trots van de schoonmaker zal ver te zoeken. Dat blijkt ook uit de klachten van hotelschoonmakers die binnenkomen bij het meldpunt van CNV Vakmensen. Een groot deel van de klachten gaat over het onvoldoende beschikbaar zijn van materialen, wat leidt tot frustratie, irritatie en ongenoegen.

 

Duurzaam en ergonomisch

Het belang van duurzame inzetbaarheid wordt ook (of: juist) in de schoonmaakbranche steeds duidelijker. Schoonmaakbedrijven houden zich meer en meer bezig met de vraag hoe zij kunnen zorgen dat hun schoonmaakkrachten zo lang mogelijk vitaal in dienst kunnen blijven. En met de alsmaar groeiende vergrijzing wordt het vinden van een antwoord op die vraag nog belangrijker. Een groot deel van het antwoord is makkelijker dan het lijkt: stel ergonomische werkmaterialen beschikbaar. Dat zijn materialen die de schoonmakers minder lichamelijk belasten dan hun tegenhangers. Tegenwoordig zijn er steeds meer ergonomische materialen. Zo heeft Unger een ergonomisch mopsysteem, heeft V-A-S-T een ergonomisch laddersysteem voor op bedrijfswagens en besteden stofzuigerfabrikanten steeds meer aandacht aan ergonomie bij het ontwerp van een stofzuiger. Kortom: investeren in goede, nette en ergonomische werkmaterialen is een win-winsituatie. De werknemer kan zijn of haar werk beter en sneller doen, wat ook het werkgeluk ten goede zal komen. Daarnaast kunnen ze langer hun werk uitvoeren, belangrijk in deze tijd van vergrijzing en duurzame inzetbaarheid. Tot slot krijgt het imago van de schoonmaak een flinke boost wanneer er gewerkt wordt met nette en moderne materialen.

Op zoek naar een leverancier van schoonmaakmaterialen?

Zie een overzicht van alle leveranciers in onze bedrijvengids.


Ecolab: Consistente service van wereldklasse

Materialen

10/20
Loading ...