Achtergrond: Sanitair/Hygiëne

 

Steeds meer aandacht voor kleine kamertje

De sanitaire ruimte als beleving

In de gehele schoonmaakbranche zien we al enige tijd een trend waarbij beleving en hospitality belangrijker worden. Waar de sanitaire ruimte eerder nog wel eens achterbleef op dit gebied, zien we nu steeds vaker dat er ook extra aandacht aan de toiletten wordt besteed. Want een net, schoon en mooi toilet, daar wordt iedereen gelukkig van. 

Lees verder 

Header foto in kolom - 6:4 verhouding

Tekst: Anoek van der Riet

 

Hospitality en beleving: we kunnen er niet meer omheen. Het wordt steeds belangrijker om klanten, medewerkers, gasten of patiënten op andere manieren te bereiken en hen nóg beter te bedienen. In de facilitaire wereld wordt er steeds meer waarde aan gehecht en bedrijven kijken inmiddels van a tot z hoe zij die beleving kunnen verbeteren. Alle facetten komen aan bod: van het parkeren van de auto op gereserveerde parkeerplekken op het bedrijventerrein, tot aan een vrolijke en gastvrije receptioniste die het perfecte kopje koffie aanbiedt.

 

En dus ook het toiletbezoek. Op alle momenten waarop een gast in contact komt met het bedrijf, wordt er net dat beetje meer gegeven, zodat die gast uiteindelijk positief verrast wordt én met een glimlach het bedrijf weer verlaat. En de staat van de sanitaire ruimte heeft een grote invloed op die glimlach. Want al ziet de rest van het gebouw er nog zo netjes uit, als de toiletten niet in orde zijn, is dat fataal voor die glimlach.

 

Zintuigen prikkelen

Om de beleving op het gebied van sanitair te verbeteren, wordt er niet alleen geïnvesteerd in extra schoonmaak. Er komt ook meer aandacht voor bijvoorbeeld slimme dispensers én voor het uiterlijk van de sanitaire ruimte. Want ook al is een toilet in feite brandschoon, als het er oud en smoezelig uitziet en niet fris ruikt, is de beleving niet positief.

 

Een van de manieren om hier verandering in te brengen, is door het toevoegen van elementen die de zintuigen positief prikkelen. Denk hierbij aan kleuren, afbeeldingen, licht, geluid, geur, klimaat en communicatie. Daarmee wordt het welzijn en het welbevinden van de toiletbezoekers positief beïnvloed en creëer je een moment van rust, afleiding, energie, verbazing of verrassing. Het resultaat: lichamelijk en mentaal comfort voor de bezoekers én een moment waarop je je als organisatie kan onderscheiden.

‘Je kunt elementen toevoegen die de zintuigen positief prikkelen zoals kleuren, afbeeldingen, licht, geluid, geur, klimaat en communicatie. Daarmee creëer je een moment van rust, afleiding, energie, verbazing of verrassing.’

Slimme dispensers

Een van de manieren om een bijdrage te leveren aan de ultieme beleving van toiletgebruikers, is door middel van slimme dispensers. Deze dispensers, vaak verbonden met het internet, garanderen een continue beschikbaarheid van papier, zeep en handdoeken, zowel op rustige locaties als op high traffic locaties met grote piekmomenten. Door slimme en communicerende dispensers is de schoonmaak in staat om inzicht te krijgen en de dispensers tijdig bij te vullen. Niet alleen voorkom je hiermee ontevredenheid bij de toiletgebruikers, maar het maakt het ook mogelijk om de schoonmaakwerkzaamheden efficiënter te plannen en uit te voeren. Want waar de schoonmakers eerst veel tijd verloren met het controleren van elke afzonderlijke dispenser, worden ze nu gewaarschuwd voordat de dispensers leeg zijn.

 

Bewuste keuze betreft inrichting

Door de slimme dispensers wordt de schoonmaak dus al een stuk efficiënter. Maar dat kan nog beter. Door bijvoorbeeld bewust te kiezen voor de soorten vloer en wandbekleding in de sanitaire ruimte. Zo zijn gietvloeren een hygiënisch alternatief, waarbij smerige naden en voegen in de vloer tot het verleden behoren. En bestaande tegelwanden kunnen worden beplakt met speciaal folie met prints dat bestand is tegen water, vuil en krassen. Bovendien zijn ze vaak ook geurabsorberend.

Verkiezing Mooiste Toilet van Nederland

123toilet.nl (online groothandel in schoonmaakartikelen) organiseert elk jaar de verkiezing ‘Het Mooiste Toilet van Nederland’. De Gouden Kraan wordt toebedeeld aan het toilet dat design, beleving, overzicht en hygiëne naadloos weet te combineren. De jury benadrukt dat een bedrijf juist met de toiletten indruk kan maken, door met een afwijkend of origineel concept te komen. Niet alleen kan het een onderwerp van gesprek worden, maar het kan ook zorgen voor een positieve uitstraling op het totale bedrijf. 

Happy Moments en Design Your Senses

Verschillende leveranciers op het gebied van sanitair en hygiëne zetten al vol in op beleving op het toilet. Zo introduceerde Vendor het toiletbelevingsconcept ‘Vendor Moments, great ideas for small places’. Door bijvoorbeeld kleurrijke visuals, (online) geursystemen, bijpassende dispensers en aangepaste verlichting en muziek, creëert Vendor een ‘happy moment’ voor toiletbezoekers. Ook sanitairspecialist CWS zet in op beleving en ontwikkelde samen met schoonmaakbedrijf Gom het concept ‘Design your Senses’. Hiermee willen de bedrijven een wow-effect creëren in de sanitaire ruimten.

Op zoek naar een professional op het gebied van sanitair en hygiëne?

Zie een overzicht van alle leveranciers van sanitair in onze bedrijvengids.


Schoonmaakbedrijven steeds groter door overnames

Sanitair en hygiene

16/20
Loading ...