Groothandels op zoek naar meerwaarde

Het gaat om veel meer dan het leveren van een afvalzak

Dat de groothandel meer is dan een dozenschuiver weten we nu wel. Maar dat de groothandel heel ver gaat met bestelsystemen, opleidingen, experience centers en digitale analyses is nieuw. Alles om meerwaarde te bieden.

Lees verder 


Achtergrond:  Groothandel

 

Tekst: Ronald Bruins

 

Natuurlijk heeft de groothandel nog altijd een bundelfunctie. Want het is onhandig om al die leveranciers een voor een te benaderen. Dan is one-stop-shop handig. Zeker als de groothandel ook nog eens verstand heeft van zaken en kan adviseren over een brede range aan producten. Dit is de basis. Tel daar een eenvoudig bestelsysteem bij op, waarin je meteen als schoonmaakbedrijf je bestelling kunt plaatsen, en je bent al een heel eind. Dat bedient de klant, die al verstand heeft van schoonmaak en dus exact weet wat hij nodig heeft. Erg prettig als de volgende dag al de benodigdheden in de werkkast staan en de factuur automatisch in het systeem van het schoonmaakbedrijf wordt geschoten. Die leveringszekerheid is een absolute voorwaarde voor groothandels. Zijn ze daarin niet goed genoeg, dan zoekt de klant zijn heil ergens anders. Immers, de schoonmaak van een kantoor, ziekenhuis of industriële omgeving moet doorgaan en kan simpelweg niet wachten.  

Klant verwacht meerwaarde

Boven die klant die snel wil bestellen, staat de klant die meerwaarde verwacht van zijn groothandel. Dat kan advies zijn over hoe je een MRSA-uitbraak aanpakt, maar ook een e-learning over de beste schoonmaakmethode of hulp bij een calculatie. En voor die meerwaarde is hij best bereid iets meer te betalen.   

 

De derde soort klant van een groothandel wil ontzorgd worden en niet zo’n klein beetje ook. Geen gedoe met facturen, maar één accountmanager en als je de gehele organisatie op hygiëne kunt doorlichten, is die opdrachtgever daar erg blij mee. Diegene wil van het gedoe af en weet dat hij dan niet het goedkoopste uit is. Dat ontzorgen krijgt ook gestalte in bestelsystemen die meer doen dan alleen een bestelling opnemen. Bijvoorbeeld het trekken van conclusies uit de verzamelde data, zodat het schoonmaakbedrijf of diens opdrachtgever zijn processen kan optimaliseren. Vooral grotere groothandels bieden dergelijke rapportages aan hun klanten.


Concurrentie van branchevreemde partijen

De groothandel van weleer krijgt concurrentie van branchevreemde eenden. Zo dook ineens kantoorleverancier Staples op de markt van hygiëne-artikelen en ziet Bol.com ook een gat in de zakelijke facilitaire markt.

Nooit meer misgrijpen

Een schoonmaker die nooit meer misgrijpt. Dat moet het ultieme doel zijn bij de dienstverlening van groothandels. Groothandels regelen de levering tot in de werkkast. Waarbij er in de toekomst wellicht automatisch een signaal vanuit de werkkast gaat naar de groothandel: vul de werkkast aan. De groothandel die komt leveren, factureert automatisch en neemt afgedankte flessen van schoonmaakmiddelen en opgebruikte doeken mee om te laten recyclen.  

 

Kortom, het gaat tegenwoordig om meer dan het leveren van een vuilniszak of een fles schoonmaakmiddel alleen. Schoonmaakbedrijf en facilitaire managers verwachten meer en krijgen meer. Waarbij het de kunst is om ervoor te zorgen dat de schoonmaker altijd de beschikking heeft over de juiste middelen, materialen en machines. Hoe dat wordt geregeld, is vers twee.

Onderzoek: naar één preferred supplier

Met hoeveel groothandels doet u zaken? In 2014 had 48 procent van de schoonmaakbedrijven twee of meer groothandels, in 2016 daalde dat aantal naar nog maar 40 procent. Die cijfers komen uit het groothandelsonderzoek van Service Management. Het aantal groothandels waar men zaken mee doet, krimpt dus. Want ook het percentage dat slechts met twee groothandels zakendoet, daalt. Van 28 naar 24 procent. Geen grote getallen, maar het geeft wel aan waar het heen gaat: één preferred supplier. Schoonmaakmiddelen (89 procent), reinigingsdoeken en -materialen (84 procent), stofzuigers (77 procent) en afvalzakken en opbergsystemen (eveneens 77 procent) zijn de meest aangeschafte producten bij groothandels.

Foto in kolom 6:4 verhouding

Consolidatie blijft doorgaan

Waar groothandels het over eens zijn: de consolidatie in de branche blijft doorgaan. Alleen zo kun je ruimte creëren voor automatisering en de mogelijkheden om je te blijven onderscheiden. Zo nam Groveko in 2018 Van Ginkel Schoonmaakshop over, maar lijfde het eerder al Frag Holland (2016) en Ewepo (2015) in. Verwachting van sommigen is dat groothandels met een omzet van 2,5 tot 5 miljoen euro het zwaar krijgen. Deze bedrijven moeten zich onderscheiden, maar hebben eigenlijk niet voldoende middelen om de noodzakelijk investeringen daarvoor te doen.

Op zoek naar een groothandel?

Zie een overzicht van alle groothandels in onze bedrijvengids.


Het beste van Go Cleaning

Groothandel

8/20
Loading ...